Waarom hebben we spiegelneuronen?

Waarom heeft het menselijk lichaam spiegelneuronen in de hersenen, wat is het nut van de neiging hebben om automatisch anderen na te doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Ja zo iets.
Het grijpen en oppakken van objecten. Ze ontdekten dat bepaalde hersengebieden actief werden bij het uitvoeren van deze handelingen, maar ook als wordt waargenomen dat een ander eenzelfde handeling uitvoert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te spiegelen...

daarom

waarom heten die dan zo...

en dat is om jou in staat te stellen om te voelen wat die ander voelt...

en leer je daarmee omgaan dan kun je heldervoelend worden... Dan is een foto al genoeg of een regeltje tekst op GV al voldoende om te spiegelen...

Waarom denk je dat zo veel mensen boos worden op XiniX, die laat hen zelf zien en velen zijn daar niet blij mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door anderen na te booten krijg je dingen sneller onder de knie. Je kunt voor elk probleem helemaal zelf gaan bedenken hoe je ze op moet lossen, maar voor de meeste dagelijkse problemen hebben mensen lang geleden al een oplossing gevonden.

Door te kopiëren van anderen, bespaar je jezelf dus de moeite om álles helemaal vanaf 0 te leren.

Toegevoegd na 6 minuten:
en "booten" moet natuurlijk "bootsen" zijn, maar dat lijkt me duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suus.... waar was jij nou al die tijd gebleven???
Spiegelneuronen zijn belangrijk voor het sociale gedrag van mensen, omdat ze ervoor zorgen dat we begrijpen wat een ander doet.
Verder blijken ze handig voor kopieergedrag, omdat het kijken naar een bepaalde handeling activiteit in de hersenen weergeeft die gelijk is aan het uitvoeren van dezelfde handeling. Om die reden is het dus in veel gevallen beter om iets voor te doen i.p.v. zelf uit te laten zoeken, omdat voordoen door de spiegelneuronen ervoor zorgt dat de ander het sneller begrijpt. Hij heeft de handeling onbewust al meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiegelneuronen in het premotorische deel van de hersenen zijn actief als je een beweging uitvoert. Ze blijken ook actief te zijn bij het waarnemen van gedrag. De neuronen vuren alleen bij het waarnemen van gedrag dat ook in het eigen gedrags-repertoire zit. Een gitarist die naar een virtuoos spelende Jimi Hendrix kijkt, zal zijn spiegelneuronen activeren. Bij iemand die nooit een gitaar heeft vast gepakt, doet de aanblik van Jimi Hendrix geen spiegelneuronen vuren. Omdat spiegelneuronen vuren op het moment dat iemand een ander iets ziet doen, is ook de link met het leren van een beweging door imiteren snel gelegd.