Waarom kan iemand met één long functioneren?

Na een longamputatie is het mogenlijk om verder te leven met één long, hoe kan één gezonde long de functie van beide longen overnemen en wat zijn de gevolgen voor iemand met één long?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.3K

Antwoorden (5)

Je hebt dan nog 50% van je longinhoud over, der middel van fisiotheraphie kunnen ze die ene long laten functioneren zodat je 70% hebt. Je mist dan dus 30% en aangezien je normaliter je long niet volledig gebruikt (adem jij vaak hééél diep in en weer uit?) is het voornaamste verschil dat je niet heel intensieve bezigheden meer kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat leer je met de tijd... Een nier is ook makkelijk te compenseren en een long ook... Die ene long gaat harder en meer werken en alles wordt geoptimaliseerd voor die ene long... Hij zal wellicht niet meer dezelfde capaciteit krijgen als voorheen, maar de natuur maakt heel veel mogelijk... En het kan zelfs zo ver komen dat er totaal geen handicap in het normale leven te voelen is voor de geamputeerde...

De gevolgen zijn op den duur helemaal niet slecht... En de natuur maakt dat beter wat je elke dag oefent, dat wat je niet oefent en traint atrofieert...

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de volledigheid: Die ene long neemt op den duur de dubbele longfunctie over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van of de linker of de rechterlong wordt weggehaald mis je 40% of 60% van de totaalfunctionaliteit (linker long is kleiner van oppervlak dan de rechter) Echter zijn longen redelijk overgedimensioneerd, normaalgesproken gebruik je maar een klein gedeelte van de totale capaciteit.

Bovendien zijn de longen in staat om zich extra te 'verdiepen' en zo de te totale oppervlak weer te vergroten. Netto moet je rekening houden met zo'n 20 - 40% vermindering van je maximale capaciteit, maar zoals gezegd gebruik je die alleen in en extreme gevallen (flinke inspanning, ijle lucht etc.) en zul je bij normale inspanning nog prima kunnen functioneren.

Een echte topsporter zul je niet meer worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leert leven met één long. Na de operatie ben je nog een tijd zoet met revalideren, dat kan zo'n drie maanden duren. Je komt natuurlijk wel in aanmerking voor een transplantatie, maar die wachtlijst is ontzettend lang.
In die tussentijd moet je gewoon verder, maar eventueel met aanpassingen, zoals een traplift e.d. want bij alles wat je doet is het grootste probleem: kortademigheid.
Zelf heb ik ooit een klaplong gehad, waardoor ik het een poosje met één long moest doen. Het nadeel als je het met één long moet blijven doen is, als je dan een klaplong krijgt, is dat fataal, want je bent je reserve kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het dezelfde reden, dat iemand ook met een nier kan functioneren...