Zit er een limiet aan talgproductie?

Deze vraag kwam uit nieuwsgierigheid in me op. Heb namelijk zelf last van een vette huid op m'n voorhoofd. Ik vraag me dus af of er een limiet zit aan de (dagelijkse) talgproductie. Als ik mijn huid 's ochtends was dan wordt het in de loop van de dag vet, maar gaat de talgproductie steeds maar door en door of heeft je lichaam daar een grens aan gesteld? Als ik mijn huid niet meer zou wassen, zou het dan steeds maar vetter en vetter worden of heeft het lichaam zoiets van: als de huid vet genoeg is dan hoeft er niet meer talg bij te komen. Zeg maar zoiets als haargroei. Voor elk haar is namelijk vastgelegd hoe lang deze kan worden; na die lengte groeit het dus niet meer. Werkt dit met talg ook zo of redeneer ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Was je het met zeep? Dat irriteert je huid en dan word er extra talg gemaakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik was m'n gezicht nooit met zeep. Altijd met koel of lauwwarm water. Ik gebruik ook geen andere ontvettende producten ofzo.

Antwoorden (1)

Nee, je maakt niet een bepaalde hoeveelheid per dag aan en daarna stopt het. Talg heeft een functie, dit wordt niet voor niets aangemaakt.
- het voorkomt vochtverlies uit de huid.
-het beschermt de huid tegen bacteriën en schimmels.
-het geeft de huid een kenmerkende geur.
Het komt dus als je lichaam een signaal geeft dat het dat nodig heeft, als je talgklieren een seintje krijgen dat ze talg aan moeten maken, gaat de talgproductie op gang komen.

De talgproductie is ook niet bij iedereen gelijk. De productie van talg is afhankelijk van:
-de hoeveelheid geslachtshormonen (vooral testosteron en androsteendiol).
- de leeftijd (piek in de geslachtsrijpe leeftijd, na het 40e levensjaar neemt de productie van talg geleidelijk af).
-bepaalde geneesmiddelen zoals:
oestrogenen (b.v. Diane-35)
vitamine A zuur-derivaten (b.v. isotretinoine)
anti-androgenen (b.v. cyproteronacetaat)

Dit is ook de reden waarom de een meer talg produceert dan de ander.