Ik klap dwangmatig voortdurend mijn oren open todat ik niet genoeg lucht meer krijg, is dit schadelijk?

Ik heb meerdere tiks nu klap ik de hele tijd me oren open en met uit ademen doe ik iets op me gehemelte. Deze dingen belemmeren mijn ademhaling heel erg het gaat net zo lang door totdat ik bijna stik , en dan neem ik een hele teug lucht en dan begint t weer ik heb hier heel veel last van en ben heel erg bang dat ik stik of iets. Kan dit? Wat is dit? En hoe laat ik het stoppe als ik het niet doe voelt het niet goed en moet ik gewoon het weer doen ik kan t dus niet stoppen. Alsjeblieft help mij ik ben pas 17 .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Vraag via je arts een doorverwijzing, je hebt waarschijnlijk een soo dwangneurose
Castle
10 jaar geleden
Klap ik de hele tijd mijn oren open...?
Dan doe ik iets op me gehemelte...? Misschien ligt het aan mij, maar de vraag is me helemaal onduidelijk.
Amadea
10 jaar geleden
Waar staan de letters soo voor, Ritsuka?
Ritsuka
10 jaar geleden
Moest soort staan, mijn telefoon liet blijkbaar wat letters weg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet doodgaan/stikken aan zoiets want eens raak je bewusteloos en dan doe je geen tics meer en in notime ben je dan weer gewoon terug. Dus maak je daar maar niet druk om.

Het beste antwoord

Ik weet niet of je echt Tourette hebt, maar aan jouw vraag te lezen is dat denk ik wel het geval.

Ik heb zelf Tourette, en heb zelf vaak last van tics. Deze tic die jij hebt, is natuurlijk niet goed voor je, dat is duidelijk. Het kan schadelijk zijn voor je oren.

Hier twee goede tips die je kunnen helpen minder tics te hebben:

-Een tegenbeweging bedenken.
Als je je oren de hele tijd openklapt (dit doe je waarschijnlijk door veel druk door je neus te zetten) kan je een beweging bedenken die de tic zeg maar "tegengaat".
Bijvoorbeeld, als je een tic hebt dat je veel kracht zet op je kaak, of hem op een bepaalde manier beweegt, kan je je wangen helemaal bol zetten, zodat het niet meer mogelijk is de tic te doen. Het is erg lastig uit te leggen, maar het heeft zeker vaak bij mij geholpen.

-Zo lang mogelijk je tics inhouden. Dit is een erg lastige manier, maar heeft een goed resultaat over een iets langere tijd. Deze manier is ook wetenschappelijk onderzocht, en het is vastgesteld dat het werkt.
Bij deze manier is het dus de bedoeling dat je je tics zo lang mogelijk ophoudt. Elke keer als je een tic ook maar 1 of 2 seconden tegenhoudt, kan dit al helpen de tics over het algemeen te verminderen. Als je je tics elke keer maar weer probeert iets langer in te houden, kan dit een heel goed resultaat hebben. Zoals ik al heb gezegd, dit is heel erg moeilijk uit te voeren, en heeft ook veel oefening nodig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en succes ermee.