Welk effect heeft het inademen van tabaksrook op de menselijke lever?

Omdat de lever ons lichaam tracht te ontdoen van schadelijke stoffen, lijkt het voor mij vanzelfsprekend dat deze ook belast wordt door het inademen van tabaksrook.
Alleen hoor of lees ik hier nooit iets over, in tegenstelling tot alle informatie die je toegeworpen krijgt over de schadelijke effecten die dit zou hebben op longen, hart, bloedvaten en... welk orgaan eigenlijk niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Het inademen van rook zal in eerste instantie de longen , bloedvaten en van daaruit ook het hart gaan beschadigen.
Bovendien kan de rook prikkel ook kanker activeren.
Uiteindelijk kan de lever vanuit deze rangorde ook zijn schade meekrijgen.
Een directe verbinding moet je niet leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar wordt wel over geschreven hoor. En ook over waarom het schadelijk is. Bijvoorbeeld de invloed van roken op het ontstaan van:

Maag-, lever- en alvleesklierkanker
Wetenschappers hebben aangetoond dat roken het risico op maag-, lever- en alvleesklierkanker vergroot. De oorzaak ligt in het feit dat de nicotine uit sigarettenrook via het bloed de cellen van de maag, lever of alvleesklier kan beschadigen, waardoor deze lichaamscellen gevoeliger worden voor andere kankerverwekkende stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat ik wou weten. Dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is epidemiologisch gezien misschien wel een verband te leggen, maar wat is nu de oorzaak van de kanker? Wat jij schrijft is volgens mij niet als zodanig aangetoond, of ik moet me sterk vergissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed lees, en deze link komt niet zomaar even ergens vandaan, dan hebben wetenschappers dus aangetoond dat nicotine de lever dusdanig kan beschadigen dat kanker kan optreden daardoor. Ben er, misschien beetje dom, van uitgegegaan dat als het KWF dat ergens neerzet, dat ook klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een heftige reactie Dette, ik zeg toch niets over dom. Ik ontdek alleen nergens waar de bewering van het KWF op gebaseerd is, zo lees ik bijvoorbeeld dit: We conclude that cigarette smoking ‘probably’ increases the risk of primary liver cancer among the Japanese. Potential confounding by hepatitis virus infection and virus–smoking interactions need to be addressed in future studies. Bron van citaat: http://jjco.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/36/7/445 Het ging hier echter om epidemiologisch onderzoek, daar komt dus inderdaad (althans bij de gebruikte populatie Japanners) uit dat het voor de hand ligt dat er een verband is tussen roken en leverkanker. Als ik verder ga zoeken naar het verband tussen nicotine en afbraak van (de) lever(cellen) dan kom ik eerder tegen dat men dit effect enige tijd heeft vermoed, totdat uit nader onderzoek is gebleken dat nicotine bij een overigens gezonde lever geen kankerverwekkend effect heeft. Zoals ik het begrijp hebben belangrijke organisaties die zich met gezondheidszorg bezighouden in het buitenland deze conclusie ook overgenomen. Het zou ook niet de eerste keer zien dat ik het KWF betrap op pertinente onwaarheden. Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat ik vind dat je niet van het KWF mag uitgaan, of in de verste verte niet dat je dom zou zijn als je dat doet, maar ik meen wel een goede grond te hebben om een aantal beweringen van KWF over dit soort onderwerpen met een flinke korrel zout te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay helder, en dat beetje dom was niet zo heftig als jij het opvat. ;-)
Volgende keer dus verder kijken dan mijn eerste internetneus lang is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dat is het lastige aan geschreven tekst, de nuance kun je er niet uit aflezen.
DE lever is niet het orgaan dat het meest te lijden heeft van roken, want dat is het hart... Mensen die roken krijgen hartproblemen, dan longproblemen en kanker... Maar de lever is niet aangedaan in dezelfde mate... Alcohol doet dat dan weer wel, de lever aantasten, maar roken en lever zijn betere vriendjes dan de drank...