Hoe kan het dat 1 tepel dikker is als de andere?

ik heb een jonge, 16 jaar
maar mijn rechter tepel is meestal dikker en harder dan mijn linker tepel,
maar als ik net uit de douch kom dan zijn ze wel allebei dun.

is er iets tegen te doen? of is het misschien schadelijk? en moet ik mij zorgen maken?

alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Pubers ondergaan heftige veranderingen in hun lichaam als het gaat om hormonen. Zo kunnen jongens in de leeftijd van 10 tot 16 jaar, onder invloed van hormonen, borstontwikkeling vormen. Het komt best vaak voor, zo'n 25% van jongens in de pubertijd krijgt er mee te maken. Ontwikkeling van borsten hoeft niet altijd aan beide kanten plaats te vinden het kan ook alleen aan een rechter of een linker kant beperkt blijven. Meestal begint het met een klein knobbeltje onder de tepel, die uiteindelijk rondom ook wat dikker wordt. De verdikkingen kunnen gevoelig zijn bij aanraking en soms als pijnlijk worden ervaren.

Na een paar maanden tot een jaar verdwijnen de klachten meestal weer vanzelf. Houden klachten langer aan, dan is er nog geen reden tot ongerustheid, dit gebeurd vaker. Maar laat er, voor de zekerheid, toch even een huisarts naar kijken.
Indien er geen ontstekingreacties optreden of afscheiding met bloed of pus uit de tepels komt, hoeft men zich in principe geen zorgen te maken. Maar bij twijfel of sterke ongerustheid moet men te allen tijde een huisarts raadplegen.

Als het meezit gaat het dus binnenkort vanzelf weer over.