Als je als kind niet in de ideale situatie bent geweest dat er aan de basisbehoefte is voldaan en je wilt er als volwassene iets mee doen, dan kan dit. Er zijn verschillende therapieën waar de therapeut je als het ware terug brengt naar je jeugd en waar die basis, met behulp van de therapeut, gecorrigeerd wordt. Thematherapie zoals men het noemt, wordt ook voor allerlei persoonlijkheidsstoornissen succesvol toegepast

Het kind in de volwassene
Het is zo belangrijk om dat kind met invulling van die basisbehoefte te kunnen zijn. Als het ergens mis is gegaan, is het meestal nog wel te herstellen. Veelal met behulp van een therapeut. Wat je er zelf aan kunt doen is bijvoorbeeld het boze kind in jezelf onder controle te krijgen. Zoek waar dat boze kind plots vandaan komt (als zich een situatie voordoet), wat de reden is dat dat boze kind de kop op steekt. Is het een rechtvaardigheidsgevoel, ben je op een of andere manier (en zo ja, welke) gekwetst, voel je je afgewezen… of noem maar op.

Kortom, analyseer de situatie zodra een situatie zich voordoet. Na de analyse vul je de behoefte in. Je bevredigt als het ware het kind en zo voorkom je dat het boze kind amok maakt. Als het je niet helemaal alleen lukt, vraag dan hulp van bijvoorbeeld een partner, een goede vriend of vriendin etc. Op eenzelfde manier kan je ook zelf al het nodige werk doen als het gaat om het gekwetste kind in jezelf. Na de analyse kan je zelf die beschermende arm om dat kind slaan