Groei ik nog als 17-jarige?(bijna 18 jaar), en wat zou ik moeten doen/eten om te groeien?

Ik zou misschien een groeispurt krijgen rond mijn 16de maar die is niet echt gekomen, ik ben een jongen, rond de 1,71 lang en ik weeg 62 kilo. Ik ben vroeger wel eens naar de ggd geweest en toen zeiden ze dat ik een rare groei had. Ik groei heel langzaam ( 1 of 2 cm per jaar) mijn vader is 1.80 en mijn moeder 1.60. Ik vind het echt jammer om zo klein te zijn. Ik hoor van vele dat ik misschien nog groei tot mijn 20ste maar ik geloof het allemaal niet meer.. Ik fitness wel al een halfjaartje en ik ben al begonnen met bankdrukken en die dingen. Mijn moeder zegt altijd je bent klein blabla ga nou niet fitnessen je word er kleiner van. Dit vind ik erg irritant. Meisjes lijken ook wel vaker te vallen voor langere jongens. Heb ik vroeger iets verkeerd gegeten? Ik dronk vroeger weinig melk en at weinig vlees en at veel ongezond, daar heb ik nu heel erg veel spijt van. Ik eet alleen nog gezonde dingen zoals vis,kip, groente fruit geen friet enzo. Dit heb ik al 5 maanden volgehouden en ik drink alleen gezonde dingen zoals magere/karne melk en water.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je bent gezond bezig zo te horen, gewoon doorgaan.
Maar ligt niet per se aan je eten hoor, mijn broer at (en eet nu nog steeds) erg ongezond, ontbijtkoek, chips, patat, lasagne en macaroni is zo ongeveer het enige dat er in gaat, en hij is 1.90
Je ouders zijn ook niet echt lang, dus denk niet dat er veel meer bij komt

Antwoorden (2)

Als je werkelijk maar 1-2 cm per jaar zou groeien zou je nu maar 84 cm zijn dus dat is onzin. Verder word je geen 171 zonder groeispurt want je zult echt wel een stuk groter zijn dan toen je 11 was.

En dan ja: de gemiddelde jongen van 21 in Nederland is 183 (zie bron) en dat haal je niet maar ben je wel een autochtone Nederlander? Nederlanders zijn het langste volk op aarde zo ongeveer en dus val je hier op als man met 171 maar in het buitenland is er weinig aan de hand.

Gemiddeld (zie bron) zul je nog maar een cm groeien helaas en het maakt nu echt niet meer uit wat je eet. Je blijft klein als je heel ongezond eet maar dan moet je echt heel ongezond eten zoals die jongen die alleen maar rauw eet.

Oja; je bent nu al langer dan Wesley Sneijder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel niet dat ik 1-2 cm per jaar groei sinds ik 10 ben ofzo maar ik bedoel de afgelopen jaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb je daarvoor toch echt je groeispurt gehad.
In de puberteit komen kinderen in een groeispurt. Het lichaam begint met de aanmaak van geslachtshormonen, en onder invloed van deze hormonen versnelt de groei. Tegelijkertijd zorgen deze hormonen er voor dat de groei – aan het eind van de puberteit – uiteindelijk tot stilstand komt.
Om te kunnen beoordelen of je goed groeit, is het voor de arts dus belangrijk om te weten óf je in de puberteit bent. Is de groeispurt al begonnen? Ook moet de arts weten hoe vergevorderd de puberteit al is. Hoe lang zal de groeispurt nog duren? Is het einde van de puberteit – en daarmee het einde van de groei – al in zicht?

Niets over te zeggen dus, afwachten en er geen drama van maken, er zijn veel jongens die onder het gemiddelde zitten, net als meisjes. In de meeste gevallen krijgen kinderen meer gezonde voedingsmiddelen binnen dan er gedacht wordt, geen melk, maar wel yoghurt of vla, dat is al prima. Geen fruit, maar wel sinaasappelsap of ander vruchtensap ook prima. Leer er mee leven, er komt een moment dat het je niets meer kan schelen. Het breder en sterker worden toont wel mannelijker, stoerder, dus prima dat je daar aan werkt, het kan je wel korter doen lijken, maar wat lijkt hoeft niet zo te zijn.