Er bestaat iets dat invloed uitoefent op wat er hier op aarde gebeurd.

Hoe je dat iets wilt noemen is een persoonlijke keuze en sterk afhankelijk van je beleefwereld.
Of je dat iets rekent tot onderdeel van jezelf of verbonden met jezelf of er compleet los van is ook een kwestie van wereldbeeld.

Gebruik je de term beschermengelen dan ga je waarschijnlijk uit van een iets dat los bestaat van jezelf, daarnaast ga je uit van een godheid die los van jezelf bestaat.

Ik hoop er ooit achter te komen hoe het allemaal daadwerkelijk zit maar ik vrees dat dat niet in dit leven zal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (29)

Dat is onaantoonbaar. Of beschermengelen bestaan is dus een persoonlijke ervaring.

De ene persoon ziet ze, de ander weet dat ze er zijn, de derde weet zeker van niet.

Ik denk dat een beschermengel vooral een gevoel is dat je hebt op een moment dat er eigenlijk iets heel erg fout had kunnen gaan of bijna ging.

Je voelt je dan beschermd dat iets "net" goed ging. Dat kan een heel warm en troostrijk gevoel zijn.

Toch is het voor mij persoonlijk niet vaker dan twee keer voorgekomen dat ik dat gevoeld heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,Op moment dat je net niet raak gereden bent,net niet alles gebroken hebt na een val van b.v. een trap.heeft niets mett beschermengelen te mqaken maar is puur geluk/toeval,dat het op een miniem detail van bijvoorbeeld een tiende seconde net in iets andere houding staat waardoor het nog net goed afloopt..dus noem het gewoon geluk/mazzel/kantje boord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja voor velen, nee voor jou...

voor jou bestaan geen beschermengelen, anders zou je zo´n vraag niet stellen... maar dat neemt niet weg dat ze er niet zijn... want wat voor beschermengelen geldt, geldt ook voor orang oetans, met het enige verschil dat je wel gelooft dat orang oetans bestaan ergens ver weg, maar beschermengelen niet...

maar als ze er wel zijn, waarom zie je ze dan niet? waarom ervaar je ze dan niet?... omdat je ervan overtuigd bent dat je zonder kunt, of omdat je "weet" dat wat je niet ziet niet bestaat... dus als zo´n beschermengel nu eens zichzelf liet zien op een onbewaakt ogenblik om je te beschermen, dan zou je het niet geloven... dan zou je het niet herkennen... alleen al omdat je niet open staat voor het fenomeen beschermengel...

je zou ook anders kunnen gaan denken, het feit dat ik op dit moment besta moet inhouden dat ik beschermd ben voor de dood al die tijd dat ik tot nu toe geleefd heb, dus daar past dan prima een beschermengel in... en als je erin gelooft dan kom je die ooit tegen... zo komen christenen Jezus tegen in visioenen en komen moslims Mohammed tegen in hun voorspellende dromen... en zo voort... je ziet alleen maar dat wat jij kunt toelaten en daar horen momenteel geen beschermengelen bij...

wat heb je aan beschermengelen als jij ze niet kunt ervaren of zien? en dat geldt voor alles... Zelfs voor een Ferrari 575 M Maranello, die zie je namelijk ook niet als je die niet kent... dan rijdt er wel een lage auto voorbij, maar die herken je niet als een Ferrari 575 M Maranello...

bestaan er beschermengelen?
ja voor velen, nee voor jou...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag kan ook gesteld zijn als bevestiging van een ervaring of vermoeden, dan past dit antwoord hier niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik gaf antwoord op de vraag, Ed... en ik hou me niet bezig met bevestigingen of vermoedens van anderen... ik beantwoord de vraag... ik ben niet zo helderziend als jij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eerste zin geeft al aan dat beschermengelen niet bestaan. Als ze zouden bestaan, zouden ze voor iedereen bestaan. Ze zijn immers BESCHERMengelen en zouden iedereen willen beschermen. Als iemand toch doodgaat bij een ongeluk, had zijn beschermengel dan koffiepauze? Neen. Beschermengelen zijn niet zo wreed lijkt mij, als ze zouden bestaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ongelukjes gaan altijd goed" Tot het een keer fout gaat. Was je beschermengel dan even lunchen? Het leven is een aaneenschakelingen van toevalligeheden en keuzes die jij maakt. Meer niet... Waarom heeft jouw kennis dan geen "beschermengel" kennelijk? Is hij slecht? Kortste lot getrokken die dag? Zou het niet zo zijn dat hij geen verstandige keuzes maakt? Of gewoon pech heeft? Dat lijkt me waarschijnlijker dan hemelse interventie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik begrijp je antwoord wel, Deva ?
Maar je kan niet zo maar stellen, omdat er twijfel is, er dus ook geen beschermengel is bij deze persoon.
Ieder mens heeft een gids, of beschermengel of engelbewaarder, dus ook sjopse.
Je antwoord kan je uitleggen dat hij er geen heeft, was dat echt je bedoeling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk is er voor iedereen een beschermengel , maar dat wil niet zeggen dat iedereen het zo ervaart...
en als je iets niet ervaart/bemerkt/voelt, bestaat het niet in jouw ervaring/wereld/gevoel...
Een mooie vraag die ook telkens terug komt.
Steeds meer mensen vertellen hun ervaringen van soms wonderbaarlijke voorvallen en mensen die spiritueel zijn, spreken over hun gids, of geleide gids, anderen over hun engelbewaarder (katholieken)
Er bestaan duizenden verhalen over stemmen, gedachten, handelingen, die de mensen op het laatste moment hadden beschermd tegen onheil.
Veel mensen ervaren hierbij een heel bijzonder gevoel, vooral ook het voelen dat er iets bij hun is.
Net als zoveel anderen spirituele zaken is ook dit niet echt te bewijzen, het enige wat overblijft zijn de ervaringen.
Voor mij zelf bestaan ze wel, mijn eigen ervaringen op dit gebied zijn zo overweldigend en talrijk, dat het voor mij zelf de enigste uitleg kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk een geval van selectief geheugen. Wie weet wat er door het hoofd gaat van iemand die echt in levensgevaar verkeert. De hersenen slaan op hol om maar het gevaar af te kunnen wenden. Die verhoogde activiteit kan allerlei uitwerking hebben in de gebieden van de hersenen die de zintuigen regelen. Als je overleeft, dan herinner je je ineens stemmen of hallucinaties of een aanraking o.i.d. Allemaal tussen de oren. Dat vind ik meer waarschijnlijk dan een spirituele parallele wereld die als doel heeft de mensheid tegen zijn eigen domheid te beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja mh75 dat is jouw uitleg en die van veel anderen, omdat jij nog nooit zo'n ervaring heb gehad en of je er nu wel of niet in geloofd, het kan iedereen overkomen.
Ik heb altijd contact met mijn eigen gids(beschermengel) en als ik informatie vraag, krijg ik altijd antwoord en of dit nu tussen mijn oren zit of niet, ik krijg antwoord.
Vaak informatie die ik totaal niet kan weten, b.v. inf. over het leven van andere mensen, die allemaal blijken te kloppen, dat is geen beschermen meer van onze eigen domheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, als dat jouw belevingswereld is, prima. Ik zeg, het vermogen van de mens om zichzelf (en anderen) voor de gek te houden is immens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus zeg je eigenlijk het zelfde, ik houd mijn eigen voor de gek, maar je hebt geen idee waar ik het over heb en ook dat is prima, dat is jouw belevingswereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik kan niet in jouw hoofd kijken. Dat is misschien maar goed ook. Jouw gedachten en motieven zijn van jouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mh75, je zegt: "het vermogen van de mens om zichzelf (en anderen) voor de gek te houden is immens." Dat geldt dus ook voor jezelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mh75 denk nu niet , nu zijn ze met ze'n drieën tegen een, want ondanks ik het niet met je eens bent, kan ik je antwoord en je reactie, wel waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gdanonym: Wie weet? Geen enkel mens weet de absolute waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mk75, zou je dan niet liever alle mogelijkheden openhouden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwah... Als er engelen en goden bestaan bekommeren ze zich allang niet meer om de aarde. Het blijft dus een academische discussie. Tot die tijd dat anders bewezen wordt, neem ik mijn lot zelf in handen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen we allemaal. Maar het lot is niet voor iedereen gelijk.
Rieneke1
13 jaar geleden
plus van mij ed.
ik sta falikant anders in deze zaken, maar je antwoordt eerlijk en uit je hart, dat verdient geen minnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je rieneke, jammer dat je niet in mijn wereld leeft, het kan je veel steun en innerlijke rust geven, je zou het zo goed kunnen gebruiken.
Rieneke1
13 jaar geleden
dat zou ik zeker goed kunnen gebruiken ed, stresskip die ik ben.
maar het is niet mijn manier van in de wereld staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rieneke, omgaan met dieren doe je toch ook met je gevoel?
Weet je dat je dan al heel dicht bij het spirituele zit.
Spiritueel is helemaal niet zweverig, zoals ze hier zo vaak denken.
Spiriuele mensen zijn gevoelsmensen en dat ben jij ook.
Het is nog maar een heel klein stapje.
Rieneke1
13 jaar geleden
lieve ed, mijn hele opleiding tot kattengedragstherapeute is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
ook wat de vogels betreft blijf ik lezen en leren.
ik ben ooit na jaren vrijwilligerswerk weggegaan bij de sos telefonische hulpdienst, omdat ik me zo ontzettend niet thuis voelde bij de spirituele mensen daar.
ik ben meer iemand van : voetjes op de vloer, en niet lullen maar poetsen :)
evenzogoed dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rieneke, nu begrijp ik je reactie, je hebt het slecht getroffen met deze zogenaamde spirituele mensen.
Ook ik ken deze groep mensen maar al te goed, ze zijn trendvolgers en nepgevoelsmensen, interessant-doeners.
Echte spirituele mensen zijn ongemerkt onder ons, dringen zich nooit op, laten iedereen in zijn waarde en komen en verdwijnen geruisloos.
Het zijn meestal vooral luisteraars, geen praters.
en vergeet niet, ook ik ben iemand met voetjes op de vloer en niet lullen maar poetsen, ik ben geen zwever, ik ben een realist en toch ook spiritueel en ik ervaar telkens weer dat we erg goed met elkaar op kunnen schieten, waarom? Omdat we elkaar in onze waarde laten.
Groeten Ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Nieuwschierig, jaren geleden was ik al een heel tijdje ziek ( maanden), toen ik in een visioen gevraagt had, beter te mogen worden, ik zag 3 gestaltes in witte doktersjassen staan te praten over mij, na overleg hoorde ik de ene zeggen* o.k. we helpen hem wel*
Toen de drie personen weg waren, kwam er een ander voor in de plaats, het was een man met gewone kleren aan, hij zei, ik ga je helpen met je gezondheid.
Ik hoorde een naam "Martin" het bleek mijn gids te wezen.
vanaf die dag ging het beter en voor het einde van de week was ik genezen!!
Later bleek ik gewoon met hem te kunnen praten en dat is nog steeds zo, tijdens een sessie, vertelt hij mij wat ik moet doen of moet laten, hij helpt me bij genezingen en is altijd bij me, ik kan nu ieder moment van de dag hem om raad vragen en antwoord krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij doet niets, hun doen iets (soms)
Ik zal even mijn eigen ervaring optypen. Soms vraag ik mijn beschermengel om een teken dat hij/zij er is (als ik wel wat hulp kan gebruiken). Dan vraag ik bijvoorbeeld: laat mij vandaag een dennenappel zien, of een plaatje van een wereldbol (het moet wel iets zijn wat je niet zomaar ziet) , en altijd, altijd, maar dan ook altijd krijg ik te zien waar ik om vroeg. Tja, het kan toeval zijn. Ik weet het eigenlijk niet. Maar hoe dan ook, voel ik me erdoor gesterkt en zelfverzekerder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even een kleine toevoeging om over na te denken. Een mens gebruikt maar 10 procent van haar hersenen...
Dus wie weet wat er verder allemaal wel bestaan, maar nog niet is aangetoond.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die 10 % klinkt leuk, maar is pertinent onwaar. Dat wij nou nog niet precies uitgevogeld hebben wat er allemaal gebeurt in de hersenen, wil nog niet zeggen dat die overige 90 % niet gebruikt wordt.
Snuffel
13 jaar geleden
Ok je hebt vast gelijk, het gaat er mij om dat er nog zoveel is dat niet is uitgevogeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een leuke mythe van die 10%. Ik heb ook weleens 5%, soms zelfs 2%. Als ik soms de antwoorden elders op deze site zie, lijken die schattingen zelfs te hoog. Maar bekijk het even van de biologische kant van het verhaal. De hersenen verebruiken een behoorlijke percentage van je dagelijkse energie (voedsel) input. Als je 90% niet zou gebruiken, zou het geen voordeel bieden omdat het zoveel energie zou gebruiken. Natuurlijke selectie zou dan neigen om hersengrootte kleiner te maken omdat dit efficienter zou zijn. ER is immers meer energie voor andere zaken, of je hoeft minder voedsel te zoeken. We zien het tegenovergestelde. Hersengrootte is in de loop der millenia alleen maar toegenomen. Blijkbaar geeft dat voordeel. In mijn optiek, betekent dat dat je alles ten volle benut, op bewust of onbewust niveau. Je stelt dat je "altijd en dan ook altijd" je gevraagde iets te zien krijgt. Zou het dan niet zo zijn dat je onbewust op zoek gaat naar die dingen om je ideeen bevestigd te krijgen? De menselijke geest is ongelooflijk ingewikkeld. Wie zal het zeggen wat er onbewust allemaal speelt. Dit vind ik waarschijnlijker dan dat een geest o.i.d. met jouw meeloopt en je paden bepaalt op het moment dat je vraag om iets te zien. Waar blijft je vrije wil? Zo kan ik nog doorgaan... :(
Snuffel
13 jaar geleden
Dank je, wat vriendelijk van je. Ik weet ook niet of het allemaal echt zo is hoor, zoals ik ook in mijn antwoord schrijf. Maar zo nu en dan lijkt het allemaal wel heel frappant wat er gebeurt. En mh75, natuurlijk heb ik een vrije wil. Ik doe nog altijd wat ik zelf wil. Het voelt alleen of ik een steuntje in de rug heb zo. Als ik het 'teken' zie, voel ik me opeens sterker om te doen wat ik wil. Anyway, het helpt mij om zo te denken.
Snuffel
13 jaar geleden
Hihi, nu krijg ik dat beeld van de geïrriteerde engel nooit meer weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien loop ik te hard van stapel met dit soort vragen. Zelf ben ik wetenschappelijk onderlegd. Ik heb de neiging om de wereld in die termen te bekijken. Willekeurige kans heeft de wereld gevormd zoals het is. Na miljarden jaren natuurlijke selectie evolueert de mens. Onverklaarbare dingen werden aan de goden toegekend. Zo gaat het tot op de dag van vandaag. Alleen is het niet meer van deze tijd om God aan te roepen; mensen hebben het vaak over spiritualiteit. Allemaal prima, ik gun het je van harte als je daar troost uit put. Echter, wanneer ik zie hoe dingen in het verleden die aan de goden toegekend werden ineens met natuurkundige wetten verklaard konden worden en voorspelbaar werden, moet ik denken dat dat zo zal vergaan met de dingen die we NU niet kennen. Het is een leerproces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar, mh75, ook ik ben mijn hele leven met wetenschap bezig geweest en moest van dit soort dingen niets hebben, geloofde er niet in, vond het onzin enz.
En nog steeds worden veel zaken ten onrechte aan het spirituele toegekend, zaken die voor de onwetende er best wel zweverig uit zien, maar het zeker niet zijn.
Nog steeds ben ik zeer kritisch ten opzichte van spirituele zaken, maar toch ben ik helemaal om, het bestaat!
Waarom?
Omdat ik dingen meemaak die niet anders verklaarbaar zijn, maanden lang heb ik hier op g.v. antwoorden gezocht, maar niet gevonden, althans niet voor alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zweverig gedoe kun je dingen verklaren zonder allerlei wetenschappelijke noodzakelijke ballast. Het is gewoon zo, want ik heb het gezien. Want het staat in de bijbel. Het is zo, omdat het zo is. Omdat God het heeft gewild, omdat Allah het zo heeft beslist. Zwaartekracht, atoomenergie, de loop van de geschiedenis, allemaal zaken die niet te beinvloeden zijn en "gewoon" zomaar voor ons bepaald zijn. En trouwens, die hele wetenschap is ook maar een geloof voor Jan-met-de-Pet. Want kernfysica klinkt net zo fantastisch als het scheppingsverhaal, en zijn allebei voor een gewone burger niet te bevatten. Maar dat scheppingsverhaal staat wel dichter bij ons leven, en het beloofd ook nog eens een eeuwige hemel, waar de kernfysica ons kerncentrales en neutronenbommen brengt.
Nee, die bestaan niet. Dit soort constructies zijn bedacht om de consequenties van het persoonlijke handelen uit handen te geven. Het is een soort psychologische beschermmechanisme tegen allerlei nare gevolgen van de echte wereld. Dat mensen dat niet willen inzien, geeft al aan hoe hardnekkig bijgeloof en onwetendheid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank... Van mij kreeg je geen min, overigens. :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat nergens dat ik dat zeker weet. Maar ik neig naar de meest simpele oplossing voor een bepaald probleem. Toeval en menselijk handelen of een legioen van beschermengelen die onze vrije wil ontnemen door onze handelingen te bepalen. Geloof maar zelf wat je wilt. Zelf, hou ik niet van waanbeelden en mezelf voor de gek te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij opnoemt, mh75, zijn de resultaten van onderzoeken van anderen, prima dat je daar aan vast houdt, maar laat altijd een mogelijkheid open voor een andere verklaring, dat doe ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, onderzoek! Daar gaat het om. Wetenschappelijk bewijs, niet wollige verhalen zonder onderbouwing van mensen waarvan het niet vaststaat dat ze de waarheid vertellen.
Snuffel
13 jaar geleden
Ook resultaten uit wetenschappelijk onderzoek worden later nogal eens weerlegt. Dus daar kun je ook al niet blind op varen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door ander onderzoek, ja. Dat is de voortschrijdend inzicht die op de basis staat van onze technologische vooruitgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan mh75, lees eens ook mijn antwoord op de vraag: * Waarom droom ik steeds over de zelfde persoon/ situatie.*
Mede door informatie via mijn eigen spirituele gids, kon ik hier een juist antwoord geven en lees eens de reactie's wat er na allemaal gebeurde.
Precies zoals ik in mijn antwoord vertelde, de uitleg van de droom klopte precies met de werkelijkheid, ook is er iets bijzonders met de vraagsteller gebeurd die hij/ zij zelf niet kan beschrijven en begrijpen, lees het maar.
Met dank aan mijn gids.
Als jij erin gelooft bestaan beschermengelen wel degelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is het aantoonbaar, omdat ik een Engelervaring heb gehad als kind.
Het leven na de ervaring is totaal anders geworden dan voor de ervaring.
De ontmoeting ging gepaard met zoveel licht, liefde en acceptatie, dat het op mijn netvlies gebrand staat.
Het heeft zo jong als ik was, een onuitwisbare indruk op mij gemaakt, en heeft mijn zoeken, weten gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft zelfs zijn eigen beschermengel. Normaal gesproken kun je ze niet horen of zien, maar ze zijn er wel degelijk.
Engelen staan altijd voor je klaar en zullen je ook altijd helpen als je ervoor openstaat. Om hulp te krijgen hoef je ze alleen maar via je gedachte om hulp te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi +1
Het is heerlijk om in beschermengelen te geloven, misschien heb je wel een overleden dierbare die, voor jouw welzijn, beschermengel is. Stiekem fantaseer ik daar wel over.
Toch geloof ik eerder dat onze hersenen ons helpen te overleven, onze beschermengel zijn. Ons onderbewustzijn registreert onveilige/bedreigende situatie`s en helpt ons goed te reageren (instinctief), bijvoorbeeld net op tijd stoppen bij het oversteken, een val achterover opvangen door je zo rond mogelijk te maken ( gebeurde mij toen ik, heel stom, op een stoel was gaan staan om iets op te hangen).
Ook kan het zijn dat je, onbewust, een bepaald geluid hebt gehoord of vanuit je ooghoeken iets hebt gezien dat op naderend gevaar wijst.
Lichaamstaal van iemand kan je waarschuwen voor agressie, of laten merken dat iemand bang of nerveus is.

Onze hersenen kunnen zo verschrikkelijk veel, echt heel fascinerend.

Zelf voel ik mij wel een soort "beschermengel" van andere mensen, bijvoorbeeld dingen van straat oprapen zodat een ander niet valt (door die plastic strips die om pakjes zitten ben ik zelf wel eens lelijk gevallen), iemand waarschuwen voor iets gevaarlijks.
Ik denk dat het goed zou zijn om elkaars "beschermengel" te zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij wel.... Ik denk maar zo; geef mij één reden waarom ze niet zouden bestaan!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk onderwerp stuivertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef mij een reden waarom ze wel zouden bestaan!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
samen sta je sterker???? een beschermengel kan ook je buurvrouw zijn!
Je kan ook contact met je eigen beschermengel maken. Daarvoor kun je terecht bij een spiritueel centrum!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn bescherm engelen voor baby's & voor kleine kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel eens dat je plots een ingeving krijgt...om daarheen te gaan...of om dat juist niet te doen...of dat je op het laatste moment een ingeving krijgt om er vanaf te zien...dat soort dingen...Dat doen onze engelen. Zo proberen ze je op het goede pad te houden.
En toeval...bestaat niet. Wat men als toeval afdoet...is juist expres zo bedoeld. Dat was voorbestemd...Soms moet je iemand ontmoeten die jou verder helpt..op wat voor manier dan ook. Dat weet je vaak niet op dat moment zelf maar veel later...zeg je dan ..krijg nou wat...
En dan snap je het.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hoor je toch altijd met voetbalwedstrijden

er zit een engeltje op de lat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker.
Ik sliep laatst in de engelenkamer in een boerderijtje in Drenthe en wat gerund werd door twee homo's. De hele kamer hing vol met engelen en ook de kussenslopen en lakens waren bedrukt met engelen.
Heb nog nooit zo lekker geslapen. En wat denk je. 's Morgens werd me het beste ontbijt ooit geserveerd. De keuken stond vol met hanen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
´s Avonds als ik slapen ga,
volgen mij veertien engeltjes na.
Twee aan mijn hoofdeind.
Twee aan mijn voeteneind.
Twee aan mijn rechterzij.
Twee aan mijn linkerzij.
Twee die me toedekken.
Twee die me wekken.
Twee die me wijzen naar ´s hemels paradijzen.

Toen ik als klein kind dit versje van mijn moeder leerde, ja toen dacht ik echt dat dat zo was.

Later nooit meer iets gehoord, of gezien, of gemerkt, of gevoeld of gelezen, wat mij in het bestaan van engelen hoe dan ook, deed geloven.

Ik vind mezelf een spiritueel mens. Maar tegelijk een nuchter mens.
Engelen zijn de boodschappers van god, hemelse boodschappers die zich met de snelheid van het licht voortbewegen om God's wil uit te voeren. (Psalm 103:20–21). Hun onuitputtelijke liefde voor God motiveert hen om dat te beschermen wat Hem het meest dierbaar is: Zijn kinderen.

Ik geloof niet in die god en ik geloof niet in gevleugelde wezens, geslachtsloos natuurljk, die zich om jou bekommeren. Of "lichtwezens" ook al zo'n wazige term.

Maar als je er wel in gelooft en je hebt er wat aan,
dan is dat helemaal prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop het
zou het fijn vinden
mogelijk, misschien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je er in geloven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de Bijbel wel, en daar geloof ik in.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je een stukje citeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gabriel is beschermer van de boodschappers.
Engel van de wederopstanding, genade en vrede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beschermengelen –Hemelse Dienaren
Eén van de meest geliefkoosde geloofsovertuigingen van veel mensen is het geloof dat elk mens een eigen "engelbewaarder" of "beschermengel" toegewezen heeft gekregen om hem of haar te beschermen. Hoewel de Bijbel nooit de term "beschermengel" of "engelbewaarder" gebruikt, bestaan er wel voorbeelden van engelen die als taak hadden gekregen om mensen te beschermen (Handelingen 12:6–10). Engelen zijn hemelse boodschappers die zich met de snelheid van het licht voortbewegen om God's wil uit te voeren (Psalm 103:20–21). In tijden van gevaar zijn "bescherm"-engelen God's dienaren die gezonden zijn om ons te redden (2 Koningen 6:13–17). Zij zijn soms betrokken bij de politieke zaken van naties, maar ook bij de kleinste zorgen van onze kinderen (Jesaja 37:33–36; Matteüs 18:10). De meest significante eigenschap van engelen is niet hun bovennatuurlijke kracht of hun ontzagwekkende schoonheid. Engelen, in het bijzonder beschermengelen, voelen zich gedwongen om werkzaam te zijn voor ons goed. Ze zijn meer dan bereid om God's Woord te horen en uit te voeren. Hun onuitputtelijke liefde voor God motiveert hen om dat te beschermen wat Hem het meest dierbaar is: Zijn kinderen. Het aanbidden of vereren van een engelbewaarder is afgoderij. “Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering” (Kolossenzen 2:18). We worden gewaarschuwd voor de gevaren van het najagen van beschermengelen, in plaats van God (2 Korintiërs 11:14). We moeten ons geloof niet in engelen stellen, die door God zijn geschapen. Laten we ons geloof in God stellen, die over de engelen heerst. Het is God die continu wonderbaarlijke dingen in onze levens uitvoert, en Zijn hemelse machten voor ons aanvoert.
Naar mijn stellige overtuiging bestaan dienende geesten, in de volksmond engelen genoemd.
Soms openbaart zich God's Liefde en Bekommernis door mensen van wie je dat juist niet verwacht, bij navraag geven ze dan een antwoord dat ze handelden op basis van een ingeving of een drive die ze zelf niet begrepen, soms ook laat God dienende geesten Zijn kinderen beschermen op andere manieren.
Ik heb drie maal een ongeval gehad die statistisch gezien dodelijk hadden moeten wezen.
Kort na die ongevallen kreeg ik situaties op mijn pad waardoor ik begreep dat het "mijn tijd nog niet was"
God beschermt ons dan ook niet omdat wij zo goed zouden zijn , maar omdat HIJ dat WEL is.
Bij mij is het bestaan van beschermengelen geen geloof maar een rotsvaste overtuiging.
Nogmaals dat is geen verdienste van mij , maar pure genade.
Vanuit die filosofie kijk ik ook wat anders tegen veel dingen aan als geld , macht en carriere dan de meeste andere mensen.
Dat komt puur door wat ik heb meegemaakt en de zegeningen die ik heb mogen ontvangen.
Ik beschouw het, dat God met een kromme stok (in casu mijn persoon) een rechte slag kan slaan endat ook doet.
Om de Herder te willen volgen moet je wel een schaap willen zijn, voor mijn houd dat in dat ik moet luisteren naar ingevingen en soms van eigenwijsheid , eigen plannen en vooringenomenheid af zie, en de inspiratie die ik ervaar volg.
Daardoor kan ik dan dingen voor elkaar krijgen die mij op basis van eigen kracht , kennis of kunde nooit voor elkaar had gekregen.
Ik zie het zo, beschermengelen beschermen je niet alleen, maar ook je dierbaren en je krijgt precies in die split second die ingeving die een ongeval of erger voorkomt
en als het fout gaat, dan gaat het veel minder fout.
Daar ben ik dankbaar voor.
Ik zou wel een enorme arrogante bal zijn als ik -na alles wat ik beleeft heb en aan bescherming genoten heb- ik het bestaan van beschermengelen zou ontkennen.
Daarom stel ik : Beschermengelen bestaan.
Via dubbelblindmethoden laten ze zich echter niet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen in gedachten van delen van de bevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is mijns insziens enkel bijgeloof,
ze bestaan wel, maar dan ook weer niet, ze zijn er en dan plots ook weer niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het probleem met de vraagsteling is dat je beschermengelen vergelijkt met een autogordel of kooiconstructie. iets wat je beveiligd en tergelijk zichtbaar en aantoonbaar is. beshermengelen zijn dat in de regel niet ze hebben geen hesje aan zoals klaarovers. dus bewijs zal hier niet geleverd worden en beschermengelen zou je daar ook geen geen dienst mee bewijzen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand in je naaste omgeving drie keer aan de dood ontsnapt terwijl ieder "normaal" mens zou zijn overleden, geloof je wel in beschermengelen.

Komen we weer op het geloof, wat hier op GV nogal gevoelig ligt. Net zoals van mening zijn dat het toeval is, als je drie keer aan de dood ontsnapt.

Ik als gelovige; geloof niet in toeval.
Dus ja, voor mij bestaan er beschermengelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, voor mij wel!

Ik denk dat een Engel in de vorm van een energieveld met vleugels getoond/ waargenomen wordt omdat het Liefde, Licht en Ruimte aangeeft, vleugels als bescherming.

In de bijbel wordt al gesproken over de Engelen.

Er zijn zoveel mensen die Engelen waar hebben mogen nemen, hebben mogen voelen.
Een vriend van mij heeft ooit een ernstig auto ongeluk gehad en vertelde ook over de bescherming die hij waargenomen had door een Engel.

Zo zijn er vele verhalen en we zijn niet allemaal 'waan'zinnig, lijkt mij.

Zij bestaan niet, zij 'zijn'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zij zijn en wij weten.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Dank je Ed!
Als je er in geloofd ze je kracht geven bestaan ze wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen beweren dat ze ze hebben gezien en gesproken.
Aangezien ALLES energie is, moet het mogelijk zijn in theorie.
In welke vorm dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang je er ECHT in gelooft wel