Hoe voorkom ik mijn winterdepressie?

Elk jaar in de winter en de helft van de herfst schiet ik in een depressie. Ik heb geen zin in vrienden. Ik blijf thuis wil geen contact met mensen en voel me ontzettend 'down'. Zit meestal dan thuis na te denken wat ik met mijn leven moet doen en ik wordt heel erg introvert. Ik kan ook zomaar aggressief worden en ik vind het gewoon een kut periode, graag wil ik net zo vrolijk overkomen als in de zomer als ik mijzelf 100% op me gemak voel en graag mensen zie. Maar dat kan ik niet in de wintermaanden. Ik blijf chagrijnig en ik kan dat niet veranderen. Wat kan ik doen om voortaan dit te kunnen voorkomen en het hele jaar door vrolijk te blijven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

het schijnt dat een daglichtlamp kan helpen ik gebruik hem ook en voel me er wel beter bij
10 jaar geleden
Verhuizen naar een zonnig land
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kunnen veel redenen zijn voor het je niet fijn voelen in herfst en winter.
- Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met je voeding. Als je tekorten krijgt in je lichaam, omdat je niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, kunnen er problemen ontstaan. Bepaalde vitaminetekorten bijvoorbeeld kunnen grote invloed hebben op je geest en je functioneren.
- ben je wel eens bij je huisarts geweest in die periode om je te laten onderzoeken? Vaak kan een bloedonderzoek uitwijzen of er lichamelijke problemen ten grondslag liggen aan je depressie.

Als je voeding goed is en je geen lichamelijke problemen hebt, dan kan je altijd proberen of deskundige geestelijke hulp iets is voor je.
Ook een daglichtlamp, wat Capthavoc voorstelt, kan werken.

Het lijkt me nuttig om nu actie te ondernemen en niet te wachten tot de herfst is begonnen.