Als je een avondmens bent, kan je dan een ochtendmens worden?

Ik ben een avondmens. Na 20:00 kom ik tot leven en ik ben tot 3:00 niet mijn bed in te krijgen. Ik vind het zelf heerlijk om in de avond tot leven te zijn maar als moeder van 2 kleine kinderen is dit een probleem geworden. Ik ben in de ochtend natuurlijk gewoon helemaal gaar. Nu ondervinden mijn meisjes daar geen problemen van want ik ben ook in de ochtend 100% moeder voor hen maar geen 100% mens. Makkelijk gezegd kan ik dan natuurlijk mijn bed eerder in gaan maar ik kan mij daar gewoon letterlijk niet toe aan zetten! Ik ervaar het net zo moeilijk als stoppen met roken. Andere avondmensen zullen dit wel herkennen denk ik. Maar is het mogelijk om als avondmens een ochtendmens te worden en zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je houd het ook wel in stand door telkens zo laat te gaan slapen
Ritsuka
10 jaar geleden
Waarom kun je je daar niet toe zetten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan het niet goed uitleggen. Het is een gevoel. Dan kijk ik bijvoorbeeld om 23:00 op de klok en dan denk ik; o het is alweer 23:00, zo maar naar bed. En dan maak ik even af waar ik mee bezig ben en dan zit ik er weer helemaal in en voor ik het weet is het weer een uur later. Ik heb al zoveel geprobeerd. Zoals simpelweg op tijd in bed te gaan liggen, twee weken lang. En dan gewoon twee weken lang alsnog naar het plafond liggen staren ondanks dat ik de nachten ervoor maar 5 uur had geslapen. Ik heb zelfs mijn wekker in de avond gezet als herinnering om naar bed te gaan. Of mezelf tv en laptop ontzegt na 21:00 uur 's avonds in de "hoop" dat ik mijn ging vervelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken het!
ItisILeClerc
10 jaar geleden
@ Ritsuka
Omdat als je vroeg naar bed gaat, je voor je gevoel je hele dag weggooit en dat is zonde. Het leven begint namelijk pas 's avonds. Alles daarvoor is slechts een onaangename periode om tot de avond te geraken. Als je die tijd hebt doorgeworsteld wil je graag eindelijk gaan genieten en er geen voortijdig einde aan maken door onder de dekens te kruipen. @ Wendy
Ik herken het helemaal. Ik ben al m'n hele leven een avondmens en dat zal niet veranderen. Ik heb me laten vertellen dat het komt doordat mijn lichaamstemperatuur 's avonds relatief hoger is dan 's ochtends in vergelijking met ochtendmensen. Het levert inderdaad praktische problemen op. Maar het vervelende is het onbegrip en - nog erger - de morele superioriteit die je bij ochtendmensen tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ItisILeClerc; ik had werkelijk geen letter van wat je zegt zelf beter kunnen verwoorden. Je begrijpt mij echt helemaal! En inderdaad vooral de irritatie aan de, zoals je dat zo goed omschrijft, morele superioriteit van ochtendmensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@LeClerc :
Ook dat is heel herkenbaar, de superioriteit van (ochtend-)mensen die er geen last van hebben en jou gaan vertellen hoe je het moet aanpakken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Voor mij is het juist precies andersom. Heel vervelend, die avondmensen... ;-) Heb je net een hele dag leuke dingen gedaan en/of ben je op een andere manier actief geweest, ben je aan het begin van de avond ook nog lekker bezig geweest, dan begint vanaf 21:00 langzaam de rust en de (s)loomheid in te zetten. Gewoon heel natuurlijk, langzaam voorbereiden op de rust van de nacht. Om 21:30 is de energie echt behoorlijk op. Logisch toch? En dan gaat er, juist op het moment dat je tot rust wilt (en moet) komen, naast je iemand staan stuiteren. Die begint wild te doen, als een ratel tegen je aan te kletsen, wil allerlei dingen beginnen terwijl je zelf juist de dag hebt afgerond. En dan dat superioriteitstoontje: he Cryo, wat ben jij een saaie! Kom op, doe nou eens mee! Terwijl ik alleen maar verder wegzak. Om 22:30 is het dan tijd om aan het slapen-gaan-ritueel te beginnen. Dan volgt een heerlijke nachtrust. Ergens tussen 22:45 en 23:00 lig ik echt wel in bed. Binnen vijf minuten lekker pitten. Na een goede nachtrust word ik rond 05:45 of 06:00 vanzelf half wakker. Ik geniet van de vogels die heerlijk fluiten. Soms nog wat na-slapend, soms gewoon wat dommelend kom ik geleidelijk op gang. Om 06:30 ben ik dan op een heel natuurlijke manier klaarwakker geworden. Uitgerust, fit, energiek, vol zin om te beginnen aan de mooie nieuwe dag. Dus opstaan, ontbijten, en dingen doen. Met al die nieuwe energie kan ik me overal vol overgave op storten. En dan loopt er iemand rond die de futloosheid zelve is...     Zo zie je, je kunt elke ervaring van twee kanten bekijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@cyrofiel; hahaha, ja leuk de kijk van een ochtendmens op een avondmens ;-)

Het beste antwoord

Om eerlijk te zijn..... Je zult nooit een ochtendmens worden. Het feit dat je in de ochtend gaar bent ligt er niet alleen aan dat je het in de avond te laat maakt. Ik ben zelf een ochtendmens. Het is hetzelfde als mij vragen of ik een avondmens kan worden. Dat gaat nooit lukken.
Wel kun je door discipline een ander dagritme aanleren. Dat betekent dus op een voor jou acceptabele tijd naar bed gaan. Gebruik eventueel melatonine tabletjes om toch in slaap te kunnen vallen. Door een ander dagritme te "programmeren" zul je je ook redelijk fitter voelen smorgens. Maar je zult nooit het "good morning sunshine" gevoel krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
het enige juiste antwoord.+

Andere antwoorden (4)

Heel herkenbaar!!
De enige manier die werkt is : discipline, oftewel je houden aan de bedtijd die in dit geval voor jou het best is i.v.m. het vroege opstaan met je kindjes.
Dus bijvoorbeeld om 23.00 uur naar bed en om 07.00 uur op en als je niet kunt slapen, dan maar lezen, maar niet later naar bed gaan. Als je dit volhoudt, wordt je geen ochtendmens, maar je zal wel eerder in slaap vallen en dus beter uitgerust zijn: volhouden is het credo!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik herken het ook. Ben van nature ook een avondmens. echter ik werk onregelmatig. moet dus ook ochtend en nachtdiensten draaien, ochtenddiensten zijn een narigheid, maar door mijn (slaap)ritme aan te passen lukt het me wel om te functioneren. zou voor mij dus ook wel lukken, om standaard ochtenddiensten te moeten draaien. maar zo prettig als een avonddienst zal het voor mij nooit worden.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Ik weet dat het kan maar het vergt enorme discipline. Als je het echt wil: wakker in je bed gaan liggen, met een boek, niet met je smartphone...
Zoals de vorige spreker zei: bijvoorbeeld om 23 uur. Maar stel een grens: hou het eens twee weken vol en kijk dan of het gaat werken. Gewoon twee weken doen. En dan kun je een balans opmaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan maar voor een beetje, je doet het namelijk elk jaar als het zomertijd wordt (dan moet je wel een uurtje opschuiven want normaal sleep je je om 7 uur uit bed maar dan moet je dat al om 6 uur). Het zit 'm dus in heel langzaam verschuiven. Als je vannacht om 3 uur naar bed bent gegaan ga je vanavond 5 minuten eerder naar bed en zo schuif je elke avond 5 min op. Hier moet je je dan wel strikt aan houden.

Echt een ochtendmens worden lijkt me heel lastig, het zit gewoon in je hoofd maar als je kinderen naar school gaan (ik weet niet hoe oud ze zijn) moet je gewoon wel maar als je dan geen werk hebt kun je dan ook overdag bijslapen.