Als je lichaam in de spaarstand zit, en je blijft bewegen, val je dan toch af?

Als je lichaam in de spaarstand zit, en je blijft veel bewegen, val je dan toch af?

Toegevoegd na 29 minuten:
Ook wel 'overlevingsstand'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook namens mij: leg even uit wat de spaarstand precies inhoudt. Het is voor mij ivm het menselijk lichaam een onbekend begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je lichaam minder functioneert en daardoor minder gaat verbranden. Maar ik vroeg me af dat als je in de spaarstand zit, en toch blijft bewegen, je afvalt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook wel overlevingsstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennisvermeerdering neem ik aan... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het doel is weten of het nog lukt om af te vallen als het lichaam zeer zuinig doet met de energie die ze inneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je maar minder energie inneemt dan je verbruikt val je af. Spaarstand of geen spaarstand, dat maakt niet uit.

Antwoorden (7)

'in de spaarstand zit'? We hebben het niet over een combiketel toch?

Als je minder energie opneemt dan je verbruikt, zal je je voorraden aan gaan spreken. Dus je vet & spierweefsel gaan verteren. Dus ja. Je zal afvallen als je veel beweegt en nauwelijks eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je lichaam in de spaarstand zit dan val je af. Dat gaat meestal erg snel en je komt nooit meer aan. Op een gegeven moment zal je verdwijnen, maar dat spaart wel een hoop uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaarstand is volgens jou: Dat je lichaam minder functioneert en daardoor minder gaat verbranden.
Als je lichaam minder fucntioneert betekent dit dat je dus juist minder beweegt, waardoor je dus minder verbrandt. Als je weer meer beweegt functioneert je lichaam dus meer en verbrand je ook meer. Volgens mij kom je dus door het bewegen 'uit de spaarstand'. (Dit alles erop gebasseerd dat de 'spaarstand' bestaat.)

Bewegen is ten alle tijden goed voor de verbranding en als je daarnaast niet te veel eet, val je dus altijd af van bewegen. Daarnaast zorgt voldoende beweging direct en indirect voor bescherming tegen allerlei ziekten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de spaarstand functioneert de vetverbranding niet goed. Bij de meeste sporten verbrand je niet het vet dat je opgeslagen hebt, maar als eerste de voedingsstoffen die recent gegeten hebt. Als er niets beschikbaar is, dan kan de verbranding niet goed plaatsvinden met als gevolg dat je misselijk wordt, het koud krijgt, je slap voelt en zelfs kan flauwvallen. Heel erg ongezond.

Pas bij langdurige inspanning, waarbij je hartslag niet boven een bepaalde frequentie uit komt, ga je je vetreserves aanspreken. Daarnaast zorgt veel sporten voor een hoger metabolisme en dus een snellere verbrandig van voedingstoffen. Al met al is het heel gezond om te sporten, maar erbij eten is echt essentieel. Je valt veel meer af als je veel gezonde dingen erbij eet, zoals fruit en groenten en boterhammen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, heel goed omschreven
Spaarstand of niet: een bepaalde hoeveelheid beweging kost een bepaalde hoeveelheid calorieën. Die moeten ergens vandaan komen. Of je nu vet, koolhydraten of eiwitten verbrandt, je valt altijd af. Ik zou me maar niet zo om je spaarstand bekommeren en lekker gaan sporten. Goed voor je!
Afvallen doe je trouwens veel effectiever door minder te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet wat je bedoelt met spaarstand.
Als je gaat lijnen, gaat je lichaam veel zuiniger om met de energie die je binnenkrijgt. Als je daarna weer gewoon gaat eten dan kom je veel sneller aan.

Wat ik begrepen heb, moet je inderdaad zien vet te verbranden ipv je recente energie, dus door duursporten te gaan doen.
Tevens is het zo, dat spieren (ook in rust) meer energie verbranden dan vet. Als je gespierd bent, verlies je minder gewicht, maar wordt je lijf wel mooier (strakker, beter)

tot zover de theorie.
In de praktjk zit ik ook dichter bij de 90 kg dan de 80, en wil ik daar NU echt iets aan doen.

ik vroeg me vandeweek af...
als ik me buitenshuis dunner kleed, verbrand ik dan meer vet omdat mijn lijf zichzelf warm moet houden, of maakt mijn lijf de speklaag dikker om me warm te houden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je lichaam in spaarstand zit dan betekend dit dus dat je te weinig energie hebt om normaal te kunnen functioneren, je lichaam gaat dan minder verbranden. Als je hiernaast veel blijft bewegen val je af maar, dit minder snel dan als je lichaam normaal blijft. Je kunt spaarstand voorkomen door veel te slapen: want dan gaat je metabolisme met 15% omhoog en sochtends iets eten, het hoeft niet veel te zijn maar hierdoor komt je metabolisme op gang en hierdoor verbrand je door de loop van de dag meer vet.