Droom ik dat ik leef? Of leef ik in mijn " dromen" ?

Ik droom zeer levendig. En nu bedacht ik me... wie zegt me dat ik wakker wordt en m'n leven leef tot ik ga slapen? Voor hetzelfde geldt droom ik dan juist. En leef ik mijn leven pas als ik in bed lig en m'n ogen sluit. En nee, die vraag houdt me al een boos bezig.. niet pas sinds Avatar :P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Je dromen zijn zo levendig, om je leven van alledag te kunnen verwerken.
Jij houdt je bezig met dit soort vragen, dus je bent flink diepgaand aan het malen. Daarnaast maak je van alles mee, en dit verwerk je in je dromen.
In je dromen kloppen dingen vaak niet met elkaar, en er zit geen continuïteit in.

In je leven van alledag zit wel continuïteit. Je maakt vandaag iets mee, en daar denk je morgen nog over na. Of je hebt een taak die je de volgende dag afmaakt. Dus daarom leef je je leven als je niet slaapt, en verwerk je je leven als je droomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je kunt nog steeds typen dus je leeft in je dromen.
Nu ben je gewoon wakker hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het heel duidelijk wat de 'droomwereld is en de echte wereld.
Ik kan in de droomwereld zelf bepalen wanneer ik stop met een droom te dromen, dan ben je opeens poef weg, maar in de echte wereld is dit toch echt onmogelijk...
ik snap je gedachtegang maar als je nog wat dieper en logiser nadenkt zal je ook zelf het antwoord kunnen geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen jij...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het antwoord is simpeler dan je denkt: je moet jezelf knijpen... als je niks voelt droom je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je nu de pijn "voelt" in je droom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet niet of dat kan iets fysieks voelen in een droom. maar het gaat hier om de handeling van knijpen die je niet echt uitvoert maar alleen in beelden gedachten ervaart, waardoor je het knijpen dus niet voelt. waardoor je weet dat je droomt. het trouwens een aparte gewaarwording waarvan je schrikt waardoor je daarna vaak snel wakker bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geloof me... in een droom kun je zeker fysieke dingen voelen!! menigmaal ervaring mee gehad. Prettig en onprettig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I stand corrected... maar blijft de vraag of je het voelt als je jezelf knijpt. omdat je (volgens mij) die handeling niet letterlijk uitvoert, maar droomt.
Zijn je dromen een doorlopend verhaal dat altijd maar doorgaat, net zoals je echte leven? Of zijn het losse flarden die geen samenhang hebben van dag tot dag (of nacht tot nacht natuurlijk).

Als dat niet zo is zou ik ervan uitgaan dat dit je echte leven is en je droom gewoon een droom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je droomt dat je leeft, dus je leeft in je droom...

Wat je ziet en ervaart in het normale leven is de droom van God...

En de droom in het dagelijkse leven overtuigt zeer, maar is illusoir...

Als je ´s nachts droomt dan droomt de persoon, je zelf zoals je dat zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi je leeft door hulp van je dromen. Dromen zijn echt geen bedrog, er zijn nachtdromen vol angsten, sensuele dromen, dromen over het verleden maar ook dromen die jou voorspellen en nog maar te zwijgen over dagdromen. Jouw droom is een weerspiegeling van jezelf en wat er zich afspeelt in je leven.
Dromen over het verleden(omdat je misschien bepaalde stukken nog niet hebt afgesloten of juist in zo’n droom afsluit) of je hebt voorspellende dromen, dat je iets droomt wat nog staat te gebeuren en dan natuurlijk nog dromen over andere mensen. Je hebt ook dromen waarin je zelf weet dat je droomt, deze dromen vind ik zelf altijd erg bijzonder.
Dagdromen doen we nog weinig want alles is aan activiteiten in een rooster van tijd ingedeeld. Siësta of een dut is meestal voorbehouden aan zieken en ouderen. Kinderen kunnen nog goed dagdromen een manier van toekomst kijken, even weg dromen hoe het kan zijn is niet negatief, en zeker geen concentratie probleem. Dromen zijn de spiegels van je eigen ikke je ziel. Ze komen en gaan in het ritme van ervaringen van jouw leven die waren die zijn en misschien nog komen. Dromen helpen mensen op hun weg door het leven, ze ruimen voor een helder inzicht. Door de eeuwen heen heeft men gebruik gemaakt van droomuitleggers. In vele huizen hangen droomvangers die slechte tegenhouden en goed doorlaten. Ze zijn gemaakt van wilgenhout en de elementen van vuur, water, aarde, en lucht, Meestal herkenbaar aan het gebruik van de kleuren. Zie de goedheid van dromen, en niet alleen dat droomhuwelijk droomhuis of droomauto maar ook de diepere betekenis van zielenleven in jezelf. Integreer jouw dromen in je dagelijks leven. Durf er naar te kijken voelen en beleven, ieder zijn eigen droom ieder zijn eigen droomleven. Dromen zijn geen bedrog, maar maak je dromen waar.
Het is een bron van waarheid. Ga voorbij je stoutste dromen, maak zeemzoete dromen waar, vlieg er eens uit want in een droom kan dat. Schrijf ze op en kijk in de spiegel van jezelf. Dromen zijn tijdloos en eindeloos, je kunt er alles doen en zijn. Droom zacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je droomt denk je dat je je leven leeft. Als je niet droomt denk je ook dat je je leven leeft. Als je wakker wordt weet je zeker dat wat je droomde niet echt was. Als je droomt denk je nooit: dit is mijn echte leven. Je droomt nooit dat je droomt. Dus dromen zijn niet je echte leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel dromen dat je droomt, ik heb ooit gedroomd dat ik droomde.
Ik droomde dat ik in bed lag, zag mezelf liggen, en ik wist dat ik droomde.
Ik erken dat het onderscheid tussen droom en realiteit
soms " onpakbaar" lijkt te zijn...en het blijft een interessant onderwerp om over te filosoferen...
misschien droomt iedereen " elkaar" wel of zijn we met zijn allen "iemands" droom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wéét dat ik droom omdat daar de tijd verdwenen lijkt te zijn.. alles gaat vrij loom..
sommige dromen kunnen echter wel enorm realistisch lijken! denk aan de dromen waar je familieleden vermoord worden of dergelijke ingrijpende situaties.. die lijken echt.. dat is erg eng..

Ik denk wel dat iedereen zijn eigen 'manier van dromen' heeft ontwikkelt.. als je dit gaat observeren dan ga je ontdekken dat er wel terugkerende dingen zullen zijn.. bepaalde terugkerende tekens, kleuren, een beslissing nemen in je droom dat je in werkelijkheid nooit zou doen.. In mijn geval: dat alles loom gaat..soms heb ik zelfs het gevoel dat ik gemakkelijker in gedachten droom dan in visuele beelden.. ik kan me in elk geval het visuele moeilijker herinneren..

Nu, wanneer je deze vraag als filosofisch bekijkt vind ik het erg moeilijk om een antwoord op te geven..
Descartes zei: 'ik denk dus ik ben'.. Dat zinnetje is voor mij persoonlijk niet overtuigend genoeg.. Als ik denk, kan niemand dat zien, het is dus ontastbaar.. 'ik droom dus ik ben'.. is net hetzelfde..

Je weet niet met zekerheid of je echt 'leeft' zo kan vb een psychopaat een heel ander leven interpreteren en fantaseren dan hetgene hij echt beleeft.. Hijzelf heeft dit echter niet door.. en 'gelooft' zijn leven..

Door die gedachte kan ik vb niet met zekerheid zeggen of ik 'leef' Wie weet fantaseren wij er soms ook erg op los :)

Wie weet leven wij slechts in een droom van iemand..