Wat is hypoglycemy precies?

Een kennis van me heeft dat en die valt soms ineens weg. Hoe kan je ermee omgaan en hoe voorkom je zo'n aanval?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hypoglycemie is een schommelende bloedsuikerspiegel. Het ene moment is het goed en dan plotseling laag. Het lichaam is niet goed in staat om koolhydraten goed te verwerken. En met name slechte koolhydraten zijn een boosdoener. Wat je kunt doen is heel regelmatig eten. Ongeveer zes keer per dag kleine hoeveelheden. Goede (trage) koolhydraten i.p.v. geraffineerde produkten.
Als je kennis soms wegvalt dan is dat een serieuze zaak. Hij/zij moet heel goed op zijn/haar voeding letten.

Bij een hypo moet je iemand direct iets te eten geven. Wat ook goed werkt is een vruchtensap.

Hypoglycemie kan hele ernstige vormen aannemen, wees er voorzichtig mee.

Ik heb een lichte vorm van hypoglycemie en het valt soms niet mee in een hectisch bestaan om er goed mee om te gaan. Vooral stress is een grote vrijand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een hypoglycemie ("hypo") is een te lage bloedglucosespiegel (lager dan 3.0 mmol/l), die gepaard gaat met typische klachten en verschijnselen, zoals beven, transpireren, hoofdpijn, wazig zien, hartkloppingen, en een hongergevoel. De klachten zullen verdwijnen na verhoging van de bloedglucosespiegel door bv. wat suiker te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een te laag laag bloedsuiker gehalte. Meetbaar in het bloed. Normaal waarden rondom 5 - 6.
Te laag daaronder met gevolgen voor de patiënt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hypoglykemie houdt in dat de bloedglucosespiegel te laag is. Alle organen van het lichaam hebben suiker nodig om te kunnen functioneren en voor de hersenen is een constante toevoer van suiker zelfs van levensbelang. Een bloedglucosewaarde onder 3,5 mmol/L wordt beschouwd als een hypoglykemie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft mijn moeder ook gehad. Komt door een te lage suikerspiegel in het bloed.
Het is zaak om de suikerspiegel op peil te houden door regelmatig "langzame" suikers (= koolhydraten in bruin brood e.d.) te eten. En juist geen koekjes en suiker, want dat zijn snelle suikers en die werken dan averechts, met pieken en dalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jouw kennis dit heeft is een bezoek aan de huisarts echt nodig. Hij/zij zal een dieet krijgen waardoor de bloedsuiker spiegel niet zo schommelt, waardoor de klachten af moeten nemen. Voorkomen kan alleen door je goed aan het dieet te houden en goed naar je lichaam te luisteren, je kan het aan voelen komen, zodat je dan al iets kan eten, een boterham of zo, val je snel weg dan is een suiker klontje of druivensuiker een oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, een hypoglycemie is eenvoudig aantoonbaar, en is een toestand van het lichaam waar alle reguliere artsen mee bekend zijn. Zo'n hypoglycemie kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld bij diabetespatienten een te hoge dosis insuline, of bij mensen zonder diabetes een bijnierschorsinsufficiëntie. Een hypoglycemie is overigens geen op zichzelf staande ziekte, maar een tijdelijke toestand van het lichaam / een symptoom. Natuurlijk heb je mensen bij wie geen te lage bloedsuikerspiegel wordt geconstateerd, maar die er door zelfzorggidsjes of ingefluisterd door 'natuurartsen' van overtuigd blijven dat ze een op zichzelf staande ziekte genaamd 'hypoglycemie' hebben. In zo'n geval zal een reguliere huisarts inderdaad niet liegen door dat idee te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je arts je beter laten doorverwijzen naar een internist. En dat meteen het laatste bezoek aan die huisarts laten zijn, iemand die je niet serieus neemt, moet je gewoon vervangen. Het alternatieve circuit induiken omdat je één reguliere arts met een bord voor zijn kop tegenkomt, vind ik dat weer niet zo slim. Als je een slechte huisarts hebt, zoek dan een goede huisarts, niet een alterneut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wonderlijk! Toen ik ooit iets had waarbij hypoglycemie een rol zou kunnen spelen, ben ik helemaal door de mallemolen gehaald. Je zegt: 'zolang het geen aantoonbare diabetes is'. Hebben de artsen jou verteld dat jouw lichte vorm van hypoglycemie een soort aanloop naar diabetes is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inmiddels al weer zo'n 15 jaar geleden, maar ik neig ernaar te zeggen: wat niet? Inclusief twee weken opname in het ziekenhuis om een langerdurende batterij tests op me los te laten, zoals een slaap-apnoe-test en uitgebreider onderzoek naar de bloeddruk (niet gewoon één keer meten, maar een half uur lang iedere minuut, direct na het wakker worden (half vijf 's ochtends!) met eerst tien minuten liggen, daarna tien minuten zitten en als laatste tien minuten staan. Inderdaad ook de alvleesklier, lever en nieren, maar ook de gehaltes insuline, cortisol, adrenaline etc. En om zich niet blind te staren op één mogelijke oorzaak voor mijn klachten, ook allerlei andere dingen, zoals de aanwezigheid van bepaalde mineralen en de werking van mijn schildklier. Dat niet blind staren was maar goed ook. Mijn klachten bleken niet voort te komen uit een lage bloedsuikerspiegel. Wel had ik een combinatie van kleine insufficiënties die ieder op zich niet zo erg waren, maar bij elkaar groter effect konden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar heb je dan geen advies gehad? Wat is dat nou voor een handelswijze, iemand zeggen dat ze iets hebben dat tot diabetes kan leiden, en vervolgens zomaar naar huis sturen!
Hypoglecemie is, als je het simpel uitlegt, het tegenovergestelde van suikerziekte. Je maakt teveel insuline aan ipv te weinig. De effecten lijken redelijk hetzelfde. Wanneer je iets eet met veel suiker maak je (bijvoorbeeld) 2 keer zoveel insuline aan als je nodig hebt. Teveel aan insuline is niet goed voor je en daardoor kun je duizelig worden, flauwvallen, zwart voor de ogen zien, sterretjes, hyper worden, slecht kunnen concentreren en zelfs hyperventileren.

Het lastige is dat je het heel simpel kunt oplossen door wat meer suiker te eten, want dat gebruikt de extra insuline in je lijf, alleen maak je daardoor juist weer meer aan. Als je een stevige vorm hebt van hypoglecimie zul je hier een heel strikt dieet voor moeten volgen, net als bij diabetes. Het eten van slechts 1 snoepje kan er al voor zorgen dat je je een hele dag rot voelt.

Ik heb zelf hier als kind last van gehad (tot een jaar of 12) en ben er daarna gelukkig overheen gegroeid. Maar die jaren heb ik altijd elke dag op dezelfde tijdstippen hetzelfde moeten eten. half acht ontbijt met 1 boterham met kaas en 1 cracker met ham. 10 uur 1 biscuitje, 12 uur lunch, zelfde als ontbijt, 3 uur 1 appel, 5:30 avondeten, zat wel iets verschil in maar alles afgewogen en gemeten. 8 uur weer een biscuitje.

Kortom, de beste manier om ermee om te gaan is een streng dieet en je daar rigoreus aan houden. Het is een ernstige ziekte die in het ergste geval tot de dood kan leiden (alhoewel onwaarschijnlijk) dus ik neem aan dat die kennis al onder behandeling is van een arts/dietist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het hier in feite over één van de mogelijke oorzaken van een hypoglykemie, namelijk hyperinsulinisme. De reguliere geneeskunde is inmiddels teruggekomen op deze verklaring, omdat bij nader onderzoek er geen verband bleek te bestaan tussen de werkelijke bloedwaarden van patiënten en de te verwachten bloedwaarden bij deze aandoening. Daarmee wil ik niet zeggen dat jij tot je twaalfde nergens last van had! En het dieet dat je beschrijft, zou vanwege de grote regelmaat iedereen goed doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou goed kunnen dat de wetenschap hier ondertussen een andere mening over heeft. Ik heb nadat ik genezen was verklaard (of in elk geval goed genoeg om niet meer me aan m'n dieet te hoeven houden) nooit echt meer gekeken naar wat het er nu over gedacht wordt. Dit is in elk geval de uitleg zoals ik deze kreeg als kind (;
Die kennis van jou moet altijd een suikerklontje bij zich hebben en in ieder geval niet autorijden. Verder is er niet zoveel aan te doen. Dieet iets veranderen.