Als je orgaandonor bent en je overlijdt en een familielid heeft een orgaan nodig krijgt de familie dan voorrang?

Ik doe mijn spreekbeurt over orgaandonor zijn. Ik heb alleen een vraag of als een familielid overlijdt en iemand anders uit de familie een orgaan nodig heeft of die dan voorrang krijgt.

Groetjes

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, zo werkt dat niet. Degene bovenaan de lijst van mensen met een geschikt weefseltype, bloedgroep etc gaat voor. Toegevoegd na 1 minuut: Als je familielid een nier nodig hebt kun jij de nier van jou geven, als die niet bij dat familielid past kun je een ander stel vinden waarbij jij jouw nier aan de persoon in dat stel geeft die een nier nodig heeft en de ander geeft dan zijn/haar nier aan jouw familielid.

Nee, zo werkt het helaas niet, het zelfs zo dat als je een geschikte match bent qua nierdonor, en de ontvanger moet bij bijvoorbeeld het verwijderen van een nier een bloed transfusie ondergaan. Je dit bloed niet van te voren kan doneren. Met het resultaat dat bij een donatie, je weer opnieuw door de (match) molen moet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100