Kan het kwaad om vlakbij een elektriciteitscentrale te wonen ?

Ik woon sinds kort in Brugge (BE) en als ik uit mijn raam kijk zie ik ongeveer 4 straten verderop een elektriciteitscentrale. Ik zie een heleboel masten zeg maar.

Ik vroeg me af of dit schadelijk is, zo ja in hoeverre.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (1)

Het ligt er voornamelijk aan welke brandstof die elektriciteitscentrale gebruikt, en hoe die brandstof naar de centrale wordt gebracht.

Als de centrale fossiele brandstoffen gebruikt, zal hij afvalgassen uitstoten. Daar zitten schadelijke stoffen bij, zoals stikstofoxiden, zwaveldioxide en fijnstof. Hoe goed de rookgasfilters ook zijn, er komen altijd zulke stoffen uit de schoorsteen.

Als je dichtbij zo'n schoorsteen woont, zullen die stoffen grotendeels over jouw huis heen waaien; ze zullen pas een stuk verderop zover dalen dat je ze kunt inademen. Het hangt er dus van af hoe ver jij van de schoorsteen woont.

Als de centrale echter een hoop verkeer aantrekt, zal dat verkeer al snel meer schadelijke gassen en fijnstof veroorzaken dan de centrale. Het wonen bij een drukke verkeersweg is dus gevaarlijker dan het dicht bij een centrale wonen.

Als de centrale niet op fossiele brandstoffen werkt, maar op uranium, zal de centrale voornamelijk demonstranten aantrekken. Dat kan de rust in jouw woonomgeving verstoren.

Als je doelt op de elektrische velden rond de hoogspanningsleidingen, dan zijn die op enige afstand van die leidingen al zo laag dat ze minder sterk zijn dan alledaagse elektrische velden van je gewone apparatuur, de lampen in je huis, en van de statische elektriciteit die je wel eens voelt als je uit de auto stapt of een kledingstuk uittrekt. De WHO (wereldgezondheidsorganisatie) heeft deze velden geclassificeerd als zijnde risico-categorie 2B. Daarin zitten bijvoorbeeld ook koffie, talkpoeder, het doen van nachtdiensten, en alcohol.

Samenvattend:
Het is misschien gezonder om ergens midden in het bos te gaan wonen, maar ik zou me om die elektriciteitscentrale geen zorgen maken. Je staat elke dag bloot aan veel grotere risico's, waarbij de eventuele risico's van deze centrale in het niet vallen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik ben nog twee risico's vergeten.

Ten eerste is er het risico dat jij jezelf aandoet door je zorgen te maken. Puur het feit dat jij je zorgen maakt veroorzaakt stress, en langdurige stress is erg slecht voor de mens. Als jij je zorgen maakt en je weet van jezelf dat dat zo zal blijven, kun je om die reden beter ergens anders gaan wonen.

Ten tweede is er het risico dat ook anderen zich zorgen maken, en dat daardoor je huis in waarde daalt. Daarmee loop je een financieel risico.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje !
Ik merkte namelijk dat mijn haar hier vaker statisch is, maar het zou ook kunnen dat dat gewoon komt omdat het nu kouder is en dus vaker iets aantrek wat dit 'triggert'. Het is me nu in ieder geval duidelijk. Ik weet niet op basis waarvan deze centrale stroom opwekt maar ik maak me in ieder geval minder zorgen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je je minder zorgen maakt, heb je daarmee alvast een flinke gezondheidswinst op de lange termijn bereikt! En een welzijnswinst, iets dat ook heel fijn is. Prachtig dus! Dat je haar vaker statisch is komt doordat de luchtvochtigheid nu zo laag is. Dat is aan het einde van de winter altijd zo. Je zult merken dat dit vanzelf minder wordt naarmate het voorjaar (eindelijk) eens aanbreekt. Statisch haar kan trouwens ook komen doordat je andere vloerbedekking of andere meubels hebt in je nieuwe huis. Als het daaraan ligt, zal het voorjaar wel enige vermindering van de statische elektriciteit brengen, maar zal het probleem toch blijven bestaan, zij het minder erg dan nu.