Vanaf wanneer komt je lichaam in de (vet)spaarstand?

Als je teveel calorieen onder je behoefte eet dan gaat je lichaam het vet opslaan, maar wij welke hoeveelheid is dat ongeveer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

in de spaarstand zit’? We hebben het niet over een combiketel toch?

Als je minder energie opneemt dan je verbruikt, zal je je voorraden aan gaan spreken. Dus je vet & spierweefsel gaan verteren. Dus ja. Je zal afvallen als je veel beweegt en nauwelijks eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Veel bewegen en nauwelijks eten? Dan ben je niet gezond bezig, dan breek je voornamelijk spieren af.
Je kunt niet zomaar een getal noemen wanneer je lichaam vet blijft vasthouden en in de zogeheten spaarstand gaat. Dat verschilt per persoon en is van veel factoren afhankelijk.
Een goede richtlijn is je BMR en AMR berekenen, het blijft dan nog een schatting, maar zo heb je wel een beetje een richtlijn.

Het BMR of Basaal Metabolisme geeft aan hoeveel calorieën je lichaam verbruikt als het in rust is. Hier te berekenen: http://www.rubriek.nl/fitness/bmr.php
(Bovenaan bij 'bereken je bmr')
Dit is wat je minstens op een dag moet eten op een dag dat je niks doet om te kunnen overleven, voor alle dagelijkse processen zeg maar.
Hier moet je eigenlijk nooit onder gaan zitten, als je hier onder zit, kom je in de spaarstand (is schatting he, elk lichaam reageert anders)

Daarnaast heb je je AMR, Active Metabolic Rate. Dit is wat je moet eten om op gewicht te blijven bij de dagelijkse activiteiten die je doet (sporten etc)
Dit kun je op dezelfde site berekenen onder het kopje 'Met hoeveel calorieën hou ik mijn gewicht op peil'
Dan heb je een beetje een richtlijn wat je nodig hebt op een actieve dag. Als je hier eens onder zit is niet zo erg, maar dan kun je merken dat je minder energie hebt.

As je doel is om af te vallen, kun je het beste als kcal richtlijn een getal kiezen wat tussen je BMR en AMR in ligt. Stel je BMR is 1500, en je AMR is 2000, dan zul je geleidelijk afvallen als je rond de 1800 kcal gaat eten.
Uiteraard ook zorgen dat je alle vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgt, kcal alleen zegt niet alles. 200 kcal aan broccoli, en 200 kcal aan hamburger is totaal anders qua voedingswaarde.
Ritsuka