Wat is een "helikoptermoeder" ?

Zag ik gister tijdens een t.v.programma, , het ging over een moeder en een 'aparte' opvoeding, met haar kinderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
9 jaar geleden
Moeders die als een heli boven hun kinderen hangen, overbeschermend zijn.

Het beste antwoord

Het neigt inderdaad naar het psychopathische, en ik verwijs voor uitleg daarover naar het bij ons erg beroemde boek (verkrijgbaar in Standaard Boekhandel) van Jan Storms: "Destructieve relaties op de schop, psychopathie herkennen en hanteren." (ISBN97890 202 03592, elke magistraat MOET dit boek lezen!):

De moeder wordt zelfs versterkt in dit gedrag, en kan na een tijdje niet meer anders. Het is een moeder die continu ingesteld raakt op het 'redden' van haar kindje, en ook Munchausen by Proxi kun je in dit gebied kaderen qua raakvlak als dit uit de hand loopt.

Ik citeer een stuk uit het boek voor het gemak, hoewel daar de term helikoptermoeder niet wordt gebruikt, maar je zult het wel vattten (wellicht komt dit ook in een van mijn eerste publicaties halverwege dit jaar over Facebook & Fundamentalisme n.a.v. de 12 doden in Parijs woensdag), blz. 188:

"Niet zelden worden ze door de psychopatische ouder belast met verantwoordelijkheid en vervolgens met schuld beladen. Het is mogelijk dat kinderen proberen het gedrag van de psychopaat zo te sturen dat deze ‘aardig’ blijft. Soms voelen de kinderen, wanneer de ‘gezonde’ ouder de relatie met de psychopaat niet (meer) aankan, zich verantwoordelijk voor het hele gezin (de broertjes en zusjes en de ouders). Een kind dat zich op deze wijze inzet, wordt het geprefereerde mikpunt voor de destructieve acties van de psychopaat. Het stelt zich immers nadrukkelijk op aan de overzijde van de psychopathische kloof en confronteert ongewild de psychopatische ouder - wellicht in sterkere mate dan volwassenen - met zijn onvermogen.

Kinderen kunnen uit eigen beweging de ouderrol aannemen, maar vaak dringt een kinderlijk psychopathische ouder hun deze rol op. Wanneer de psychopaat probeert de andere ouder te vernietigen, zal deze bijvoorbeeld simuleren dat hij door de gezonde partner belaagd wordt en een beroep doen op de kinderen voor bescherming. Deze en andere verstoringen van de banden tussen gezinsleden kunnen leiden tot een gespleten, of zelfs meervoudig gespleten loyaliteit, die uiterst schadelijk is voor de geestelijke gezondheid van kinderen. "
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let op, zowel zij als ik nemen soms iets sterker de standpunten in dan de werkelijkheid, maar dan pas dringt het tot mensen door hoe gevaarlijk bepaalde zaken zijn (is eigen aan mensen die wellicht les geven, zij weten dat we van 'eenvoudig naar moeilijk' moeten gaan, methode Descartes en nadien nuanceren. Intussen komt echter wel de boodschap duidelijker aan en start het debat (en daar draait het tenslotte altijd om, het gaat niet om ons als schrijver/aanbrenger/profeet/predikant maar om alle mensen uit het werkveld die praktisch en concreet moeten leren handelen en weten wat te doen in dit soort omstandigheden). Als ik een helikoptermoeder intiem kan 'bepraten', dan begrijpt ze dit meestal wel en zoeken we samen naar een uitweg. WANT een helikoptermoeder is misschien zo omdat ze zich goed voelt op die manier, maar dan moet ze dit soms gewoon kunnen uiten en is het een kwestie van zowel het kind als de moeder BEWUST te maken en het bespreekbaar te maken dat zij zo is en door het toegeven ZO MAG ZIJN! Dit is een extreem nieuw soort psychologie die ik wil invoeren en ook niet zonder gevaren is, maar ik hoop in het veld zelf een synthese te maken na de hoogtijd van de individuele (humane) psychologie die tegenwoordig ook teveel toelaat door er tegelijk ook in mee te gaan en te leren zien wat de gevolgen zijn van opvoeders/ouders/leerkrachten en hun eigen handelingen/gedrag.