Wat is het verschil tussen Alzheimer en dementie?

Vroeger had men het over aderverkalking. Ik weet niet wat ik mij daarbij moet voorstellen, maar ik vraag me af wat de verschillen of juist overeenkomsten zijn tussen de hebben van Alzheimer of het dement zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes, zoals de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, frontotemporale dementie en Lewy body dementie. Alle ziektes leiden tot een geleidelijke achteruitgang van het geestelijk functioneren. Zo'n 70 procent van de mensen met dementie heeft de ziekte van Alzheimer. Bij de ziekte van Alzheimer ontstaan er in de zenuwcellen van de hersenen ophopingen van een bepaald eiwit, bèta-amyloïd. Men denkt dat deze ophopingen de zenuwcellen en de verbindingen tussen deze zenuwcellen te gronde brengen. Hierdoor kunnen de hersenen niet goed meer functioneren.

Bronnen:
http://www.alzheimer-nederland.nl/informat...

Ha, die Mamarianne; Dementie is de verzamelnaam voor ziektebeelden waarbij iemand langzaamaan zijn geestelijke vermogens (met name qua geheugen) kwijtraakt. Alzheimer is een van de verschijningsvormen: een ziekte die de oorzaak van de achteruitgang is. Dementie kan echter ook worden veroorzaakt door diverse vormen van hersenbloeding (vasculaire dementie) maar ook door iemand op hoge leeftijd aan grote veranderingen of psychische druk bloot te stellen.

Dementie is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen van de hersenen. Alzheimer is één van deze aandoeningen. Veel van deze aandoeningen hebben dezelfde verschijnselen (een geleidelijke achteruitgang van het geestelijke functioneren), maar kenmerken zich door specifieke verschillen. Daardoor krijgen ze ook een specifieke aanduiding of naam. Alzheimer is daar één van, hoewel dit de meest voorkomende is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100