Hoeveel liter is een normale vitale capaciteit?

Dus het aantal liter lucht dat je kan uitademen (na diep inademen).

Toegevoegd na 2 minuten:
En hoe bereken je je vitale capaciteit als je het met een spirometer hebt gemeten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Zo uit mijn hoofd rond de 4.5 of 5 liter. Bovengrens is een liter of 7 dacht ik. Het hangt voornamelijk uit van lengte en geslacht. Als je een VC die erg afwijkt van wat je mag verwachten op grond van lengte en geslacht (grootte borstkas) dan is er vaak iets met de longen. Het kan ook zijn dat de luchtwegen min of meer verstopt zitten, dus ook de snelheid waarmee je uitblaast is een aanwijzing voor de toestand van je luchtwegen.

Toegevoegd na 9 minuten:
De meest gebruikte manier tegenwoordig is met een spirometer die in principe de snelheid van de luchtstroom meet, maar over het algemeen kun je ook de totale hoeveelheid lucht tijdens de ademtocht direct aflezen. In principe heb je genoeg aan de snelheid van de lucht op elk moment. Met het dwarsoppervlak ter hoogte van de meter en een reeks met luchtsnelheid en tijd kun je de totale ademtocht integreren. Normaal gesproken doet het apparaat dat echter automatisch met behulp van elektronica. Met excel of grafiekpapier kun je het ook zelf uitrekenen (oppervlak onder de grafiek). Met excel kun je integratiefuncties gebruiken of gewoon benaderen door steeds het tijdsinterval met de snelheid te vermenigvuldigen.