Kan iemand zonder hulp van andere personen van zijn depressie afkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Het beste antwoord

Ja dat kan. het begint bij van jezelf houden. Van jezelf houden begint met kleine stapjes ( Vooral als je al langdurig depressief bent is het het beste om kleine stapjes tegelijk te gaan doen.
Voorbeeld van kleine stapjes:

15 minuten mediteren smorgens.
1 bladzijde schrijven wat er in je opkomt
elke dag even paar minuutjes douchen, al spoel je je alleen met water
doe een lekker luchtje op.
Trakteer jezelf op wat kleins, of wat lekkers.
Ga een lijstje maken met dingen waarvan je vroeger altijd genoot, en wat je eigenlijk graag nog zou willen
Probeer daar dingen van uit, al is het tien minuten per dag. Als je die drempel maar even hebt genomen dan ga je al gauw meer doen.
Zoek uit welke vorm van ontspanning jou het meest ligt. Ontspannend is niet tv pc telefoon e.d. Hiervan ga je onbewust spieren spannen en dus in je hoofd zitten. herhalende bewegingen die niet forceren is over het algemeen de juiste richting. creatieve hobbies dus zoals muziek maken, knutselen handvaardigheid, of wandelen, recreatiefietsen, of ontspannende oefeningen zoals yoga, tai Chi, Mindfulness, meditatie. Probeer elke week iets nieuws en kijk of het je ligt tot je gevonden hebt wat je zocht en wat jouw weg is om blijvend happy te zijn en bij jezelf.
voor zover het happy deel. Je echte geluk ligt in het donker. Je kunt niet echt happy worden als je niet je obstakels uit het verleden hebt opgeruimd. Door o.a. Meditatie kun je duidelijkheid krijgen wat die obstakels zijn. het internet staat bol van hoe je dat uit de weg kunt ruimen. Ook hier is veel te vinden over dit onderwerp.
Nog een tip... Als het ff kan: probeer dan alsjeblieft van de antidepressiva antipsychotica en pammetjes af te blijven. Bij veel van dit soort medicatie liegen de bijwerkingen er niet om. van een aantal kun je juist depressief worden of zelfs suicidaal.

ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat kan inderdaad.
op mijn 14de kreeg ik een depressie omdat ik een heel extreme jeugd heb gehad.
Ondanks alles bleef ik in me eigen geloven en vertelde tegen mezelf dat ik een toekomst had en dat ik die beter zou zijn als ik volwassen zou worden.,
Ook vertelde ik me waarom zou ik me eigen zo voelen voor wat een ander mij aandoet.
Waarom zou ik een einde willen maken voor en door een ander.
Ik ben altijd positief gebleven ondanks me depressie toen.
Nu word ik 21 ben heel erg gelukkig heb al 2 jaar een vriend en we wonen samen.
Ik heb de mensen aan de kant gezet waardoor ik me kut voelde of die mij flink geestelijk pijn deden.
En nu lacht het geluk me tegemoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx ben nu ook heel gelukkig ;).
af en toe was in mijn ogen einde in zicht maar gelukkig dat is rustig bleef en goed deed nadenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw Menneke, super!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx wendyH
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
petje af hoor!!! +1
Annswers
13 jaar geleden
Inspirend +
Het kàn...als je daar nog de energie voor hebt. Petje af voor de twee vorige reacties!!

Vaak is het toch ook fijn als je iemand hebt die naar je luistert en je begeleidt met het anders leren denken. Psycholoog of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende gradienten van depressie, en voor iedereen is het anders, dus de een kan er zelf af van komen, maar er zijn voldoende mensen die het niet lukt, en hulp zoeken als je zwaar depressief bent is eigenlijk altijd aan te raden. Wikipedia heeft nog wel intressante informatie over depressie. Maar kortom: Elke depressie is verschillend en vraagt dus een aparte aanpak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Van depressief gedrag kan je zeker vanaf komen op eigen kracht. Met de hulp van iemand anders kan het ook. Bepaal voor jezelf of je het zat bent om depressief te doen. Ik zag hierboven een zeer uitgebreid antwoord waar zelfs een heel schema in stond om van je depressie af te komen. Petje af daarvoor want dat is inderdaad een goede manier. Er zijn ook enorm veel boeken die je kunnen helpen, want waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Belangrijk bij die boeken is om te begrijpen dat lezen niet de oplossing is, maar doen wat er in staat wel :)

Wat titels die je zo kan kopen en die max 25 euro kosten:
- Get The Life You Want - Geschreven door Richard Bandler
- Change your life in 7 days - Geschreven door Paul McKenna (niet in 7 dagen, maar in een maand zal je grote veranderingen ervaren)
- Leer je goed voelen - audio cd door Joost van der Leij.

Verwacht hier geen wonderen van, maar werk ermee en je zult mirakels ontdekken ;)
Dat jij deze vraag stelt om zelfstandig van je depressieve gedrag af te komen geeft aan dat je zelf van depressief gedrag naar veel fijner gedrag kan veranderen :)

Veel plezier op je ontdekkingstocht :)