Hoe blijven politici zo scherp na uren debat en weinig slaap?

Hoe blijven politici zo scherp na uren debat en weinig slaap? Natuurlijk met korte pauzes, maar die zijn dan weer om voor te bereiden en meestal niet echt voor een powernap. In de vroege ochtend afgelopen; paar uur later weer verschijnen.

3 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Het voor de hand liggende antwoord: een goede conditie. En er vooral voor zorgen dat je niet te veel op de vork neemt. Neem je wel te veel hooi op de vork (vaak noodgedwongen) dan krijg je wat nu in het CDA is gebeurd: overwerkte/overspannen Kamerleden.
tinus1969
3 jaar geleden
Het is een talent, net als topsport. De mensen die dit niet kunnen, vallen af.

Antwoorden (1)

Het is een kwestie van perceptie. Wat wellicht in jouw ogen een zware taak is, is in ander mans ogen een gewone "makkelijk' debat. Anderen bezitten immers andere vaardigheden waardoor bepaalde taken hen makkelijker af gaan. Ik denk ook dat motivatie een belangrijke element is. Politici hebben een grote drijfveer omdat zij het gevoel hebben dat ze de wereld om hen heen willen verbeteren. Als ik dit in perceptie plaats dan ga ik ervan uit dat jij het beste voor je familie of vrienden wil. Stel dat jij een debat moet aangaan om voor hen op te komen voor hun belangen, zodat zij een beter toekomst krijgen. Dan geloof ik dat jij eerder geneigd bent om je volledige capaciteit te gebruiken. Dat gevoel hebben politici ook, maar dan beperkt deze motivatie niet alleen tot hun familie maar heel Nederland.