Wie weet of coeliakie (glutenintolerantie) besmettelijk is?

Ik ken iemand die coeliakie heeft en nou vroeg ik me af of het besmettelijk is en er een kans is dat ik het ook krijg? ( bijvoorbeeld door inademen of gebruik van borden of glazen die niet goed gewassen zijn?)

Ik heb op internet gezocht en daar staat dat de oorzaak waarschijnlijk erfelijk is en ook omgevingsfactoren een rol spelen. Maar ik vraag me af wat ze bedoelen met omgevingsfactoren? Want als coeliakie niet besmettelijk is, hoe kan het dan dat sommige mensen pas op latere leeftijd coeliakie krijgen/hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Het beste antwoord

Nee, glutenintolerantie (allergie) is niet besmettelijk. De reden dat mensen het op "latere leeftijd" krijgen is dat een allergie op bouwt. Een allergische reactie is eigenlijk een reactie van het lichaam op een stof waar geen reactie op zou moeten komen ( Stof, pollen, huisdieren, pinda`s, vis en in dit geval gluten)
In het begin heeft iemand nergens last van (althans merkt niet dat er wat aan de hand is), Iedere keer wanneer het allergeen (de gluten) in het lichaam komt begint het lichaam met een afweer. Hoe vaker het allergeen binnen komt hoe heftiger het lichaam gaat reageren om dit gevaarlijke goedje te bestrijden (nogmaals, de gluten zijn niet gevaarlijk, maar om de een of andere reden weet het afweer systeem dit niet en ziet de gluten als gevaar). Hierdoor kan het zijn dat de hele heftige symptomen van de allergie (zo heftig dat het op begint te vallen bij de patient) pas op veel latere leeftijd worden ontdekt. Dit kan zelfs zover gaan dat een allergische reactie eindigt in een anafylactische shock, wat weer kan leiden tot de dood. Er zijn gevallen van mensen die al heel vaak gestoken zijn door een wesp en dan opeens gestoken worden en bijna dood gaan.
Er is 1 allergeen waar iedereen op reageert en dat zijn brandnetels. Stel jezelf voor dat (in een vergevorderde allergie) je gluten binnen krijgt en je lijf van binnen uit reageert als op brandnetels (dus bultjes op alle plaatsen waar de gluten zijn geweest, zoals je slokdarm, die opzet en hierbij de luchtpijp dicht drukt, de persoon zal moeite krijgen met ademhalen gevolgd door bewusteloosheid en daarna sterven als er niet op tijd hulp komt.

Coeliakie is dus net als allergie voor een hond, allergie voor wespensteken, allergie voor pollen (hooikoorts), allergie voor melkproducten en ga zo maar door, heel erg vervelend voor degene die het heeft, maar absoluut niet besmettelijk.

Als je meer informatie wil over allergie, zoek eens rond op google, hier staat de complete uitleg en wordt er dieper op het ontstaan ingegaan (ik heb nu een vrij beknopte uitleg gegeven, maar als ik er helemaal op in ga krijg je een scriptie van 20 pagina`s met latijnse termen, in plaats van een antwoord van maximaal 2500 tekens!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is inderdaad erfelijk. Eigenlijk moet je zeggen: de kans dat je het krijgt, de aanleg, is erfelijk. Of het zich werkelijk voordoet, en in welke mate, is ook afhankelijk van omgevingsfactoren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan wat je eet, je algehele conditie, hoe hard je werkt, hoeveel tress je ervaart, en welke andere ziekten of allergieen je hebt. Welke mensen er in je omgeving zijn lijkt me niet van invloed te zijn.
En als je aanleg erfelijk niet hebt kunnen ook ongunstige omgevingsfactoren er niet voor zorgen dat je het krijgt.