Zien wij dezelfde kleuren

We zeggen allemaal dat groen, groen is, omdat ons dat zo is aangeleerd maar zien wij ook dezelfde kleuren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Leuke filosofische vraag! Dat hoeft niet zo te zijn. Ja, natuurlijk hebben we allemaal de zelfde basis opstelling qua oogopbouw en hersenen. Echter, hoe de kleuren zich voordoen.. Dat is lastig. Denk aan het fenomeen kleurenblindheid. Pas op het moment dat iemand verteld wordt dat bv rood en groen niet hetzefde zijn, weet de persoon dat hij die kleuren niet uit elkaar houdt. Dus ja, de kleur die ik zie bij rod, zou wel eens anders kunnen zijn dan die jij ziet.

Ja, een normaal oog heeft bij ieder mens de kegeltjes en staafjes die de lichtinval verwerken. Bij sommigen werken deze uitzonderlijk goed, bij anderen minder, maar zolang het normaal functioneert, kan men zeggen dat dezelfde kleuren worden waargenomen.

Nee. De groen die ik als groen zie hoeft niet te betekenen dat jij die ook zo ziet. Dit is ook niet te bewijzen met een derde persoon, want deze kan groen ook weer anders groen zien.

Als persoon met kleurenblindheid kan ik zeggen dat mijn waarneming niet gelijk is aan die van een ander. Aangezien er meerdere vormen van kleurenblindheid zijn en ook de mate waarin iemand het is verschilt, kan niet eenduidig gesteld worden dat iedereen hetzelfde ziet. Ik zie in ieder geval niet dezelfde groen / rood / bruin / paars / roze en nog een paar kleuren als een willekeurige ander.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100