Zien wij dezelfde kleuren

We zeggen allemaal dat groen, groen is, omdat ons dat zo is aangeleerd maar zien wij ook dezelfde kleuren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Leuke filosofische vraag!

Dat hoeft niet zo te zijn. Ja, natuurlijk hebben we allemaal de zelfde basis opstelling qua oogopbouw en hersenen. Echter, hoe de kleuren zich voordoen.. Dat is lastig. Denk aan het fenomeen kleurenblindheid. Pas op het moment dat iemand verteld wordt dat bv rood en groen niet hetzefde zijn, weet de persoon dat hij die kleuren niet uit elkaar houdt. Dus ja, de kleur die ik zie bij rod, zou wel eens anders kunnen zijn dan die jij ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, tenzij er sprake is van een fysiologische afwijking.
Als we allemaal dezelfde "hardware" hebben, reageert die hardware bij iedereen hetzelfde op dezelfde prikkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft niet zo te zijn, helemaal niet zelfs... Als een kleur, bijvoorbeeld gras, voor mij er rood uitziet, dan leer ik er toch groen tegen te zeggen, omdat gras GROEN moet zijn per definitie... Maar hoe mijn zintuiglijke waarneming is, dat is alleen bij mij bekend, dus niemand kan vergelijken, mijn waarneming is alleen te ervaren door mij... En ik vermoedt dat de waarneming alle kanten op kan gaan, maar iedereen leert gras GROEN te noemen...

Het is gewoon aangeleerd... maar dat geldt niet alleen voor kleuren maar elke waarneming van elk zintuig is hieraan onderhevig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel dezelfde lichtfrequentie die we 'groen' noemen, maar of we dezelfde beleving hebben bij groen, of we hetzelfde zien, is iets dat we niet weten. En waarschijnlijk niet kunnen weten.

In het dagelijks leven is dat niet relevant. Omdat we allebei hetzelfde 'groen' noemen, begrijpen we elkaar toch wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, in het dagelijks leven maakt het helemaal niets uit. Maar ik had de vraag zo geïnterpreteerd dat het juist wel om de beleving gaat.
Ja, een normaal oog heeft bij ieder mens de kegeltjes en staafjes die de lichtinval verwerken. Bij sommigen werken deze uitzonderlijk goed, bij anderen minder, maar zolang het normaal functioneert, kan men zeggen dat dezelfde kleuren worden waargenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is onwaarschijnlijk. Want kleur zie je omdat licht op een object valt, en een gedeelte van het licht wordt teruggekaatst. Een object dat helemaal niets terugstraalt maar alles absorbeert, is zwart. En een object dat alle stralen weerkaatst, is wit. Gewoon licht bevat ruwweg de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. Als een object een kleur sterk weerkaatst, zien we die kleur. Een geel object weerkaatst dus vooral het gele licht. Dat licht kun je meten. Want elke kleur licht heeft een eigen kenmerkende golflengte. Wat geel is, kun je dus objectief vaststellen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De groen die ik als groen zie hoeft niet te betekenen dat jij die ook zo ziet. Dit is ook niet te bewijzen met een derde persoon, want deze kan groen ook weer anders groen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we met z'n tweeën naar een groene muur kijken, valt er licht met precies dezelfde golflengte in ons beider ogen. Onze hersenen verwerken het signaal en komt op de proppen met de ervaring/conclusie dat de muur groen is. Of onze hersenen dat op precies dezelfde manier doen weten we niet en of mijn ervaring van groen hetzelfde is als jouw ervaring van groen ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als persoon met kleurenblindheid kan ik zeggen dat mijn waarneming niet gelijk is aan die van een ander. Aangezien er meerdere vormen van kleurenblindheid zijn en ook de mate waarin iemand het is verschilt, kan niet eenduidig gesteld worden dat iedereen hetzelfde ziet. Ik zie in ieder geval niet dezelfde groen / rood / bruin / paars / roze en nog een paar kleuren als een willekeurige ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe behoeven de fysieke ervaring van mensen met betrekking tot het waarnemen van kleuren niet gelijk te zijn, maar mensen leren wel snel een bepaalde ervaring groen en een andere rood te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weten we eigenlijk niet. Maar wat ik groen noem zal niet veel verschillen van wat jij als groen ziet, tenzij je kleurenblind bent.