Wat bevindt zich allemaal in en aan een menselijk lichaam?

Deze vraag stel ik omdat je soms hoort of leest van ingewanden waar ik nog nooit van gehoord hebt.En wat voor functie heeft dan dat soort ingewand wat jij plaatst?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De stijgbeugel; De stijgbeugel is het kleinste en lichtste botje van het menselijk skelet. Het dient evenals de andere twee gehoorbeentjes voor versterking en geleiding van de mechanische trillingen van het trommelvlies naar het slakkenhuis. Daar worden de mechanische trillingen omgezet in een elektrisch signaal en middels de gehoorzenuw naar de hersenen gestuurd.

Handen. Tasten Strelen Werken

Ik noem de galblaas. Ik had nog nooit van dat ding gehoord totdat bleek dat het ontstoken was en ik galstenen had. Na een operatie is het hele handeltje verwijderd. De functie van de galblaas is... geen denk ik.. ik leef gewoon gezond (en zonder omleidingen e.d.) verder dus ik zie het nut niet van een galblaas.

De endeldarm dit is een pocketvormig deel van de darm waar de verteeerde voedselresten worden verzameld alvorens ze worden uitgescheten

Dat is toch wat veel om hier allemaal op te noemen. Kijk eens onder menselijke anatomie op wikipedia, dan kun je zelf verder kijken op onderdelen die je interessant lijken. Ik kan hier wel uitweiden over pancreas of hypofyse, maar dat heeft weinig zin als je het zelf gemakkelijk op kan zoeken.

De klep van Bauhin,ik wist niet dat ik hem had totdat hij verwijderd werd. Het is de klep tussen de dunne en dikke darm die ervoor zorgt dat het voedsel niet vanuit de dikke darm terugstroomt in de dunne darm.

Bezoek eens een expositie van Gunther von Hagens. Hij en zijn team maken plastinaten van echte lichamen. Ik heb er een zeer indrukwekkende film over gezien. Er zit meer in en aan het lichaam dan je ooit voor mogelijk houdt. mooie van de expositie is ook dat je leert waar alles voor dient en hoe het er 'echt' uitziet.

Bronnen:
http://www.bodyworlds.com/en.html

Ingewanden is een woord voor alles wat zich in het inwendige, dus binnenin de mens bevindt. Meestal wordt bedoeld in de buik;darmen vooral. Maar lever en milt zou je er ook onder kunnen begrijpen. Meestal worden baarmoeder en eierstokken niet onder ingewanden verstaan, hoewel die ook inwendig zijn. Het is meer een spreektaalwoord. Als je ervoor naar de dokter moet, ga je naar een internist.

Mijn bijzondere lijstje bestaat uit de Papil van Vater met de bijbehorende Sfincter van Oppi. De afvoerbuizen van de al genoemde galblaas en pancreas komen daar bij elkaar en gaan de twaalfvingerige darm in.

Tongriem, SI-gewricht

De twaalfvingerige darm speelt een rol bij de spijsvertering!

Je appendix, oftewel wormvormig aanhangsel. Deze dient als inkomstenbron voor chirurgen. Deze verdienen hun brood met het verwijderen van ontstoken exemplaren.

Lever, alvleesklier, milt: De lever is heel belangrijk voor je gezondheid. De lever heeft zo'n 600 verschillende taken in de stofwisseling (het omzetten van eten in je lichaam). Ze maakt bouwstoffen en energie leverende suikers. De lever maakt je bloed schoon, ze ontgift afvalstoffen. Ze maakt gal om vet te kunnen verteren. Ze slaat vitaminen, mineralen en suikers op. Links van de lever zit de alvleesklier. Deze heeft 2 verschillende taken. Ze maakt net zoals de maag spijsverteringssappen. Deze komen via een ader in de dunne darm als het voedsel voor bij gaat. De andere taak is het maken van insuline en glucagon, 2 hormonen die invloed hebben op de manier waarop je lichaamscellen suikers opnemen. De milt ligt aan de linker kant van de buik. Ze is betrokken bij de verdediging tegen aanvallende microben en bij het schoon maken en gezond houden van je bloed.

Langerhanscellen . Zijn een onderdeel van het immuunsysteem. Ze zitten in de huid en nemen antigenen op die ze naar lymfe transporteren en aanbieden. Langerhanscellen zitten in groten getale op de voorhuid van de penis bij mannen, en zijn er mede oorzaak van dat mannen besmettings vatbaar zijn voor het HIV virus. In die zin een bizarre contradictie. Immuunsysteem cellen die het lichaam moeten beschermen vergemakkelijken besmetting van HIV . Bovendien zijn zeer weinig mannen zich bewust van deze weg van besmetting .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100