Wat bevindt zich allemaal in en aan een menselijk lichaam?

Deze vraag stel ik omdat je soms hoort of leest van ingewanden waar ik nog nooit van gehoord hebt.En wat voor functie heeft dan dat soort ingewand wat jij plaatst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben op zoek naar de kladden en de lurven, maar kan ze niet vinden :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat weet meneer Kaktus wel... ;-)

Het beste antwoord

De stijgbeugel;

De stijgbeugel is het kleinste en lichtste botje van het menselijk skelet. Het dient evenals de andere twee gehoorbeentjes voor versterking en geleiding van de mechanische trillingen van het trommelvlies naar het slakkenhuis. Daar worden de mechanische trillingen omgezet in een elektrisch signaal en middels de gehoorzenuw naar de hersenen gestuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi,daan met een plaatje erbij een dikke plus+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een duidelijke afbeelding erbij...

Andere antwoorden (13)

Handen.
Tasten
Strelen
Werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Daar zijn complete encyclopedien over geschreven.
Da's te veel om hier op te sommen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit antwoord heb ik niks aan colinda een min-
Ik noem de galblaas. Ik had nog nooit van dat ding gehoord totdat bleek dat het ontstoken was en ik galstenen had. Na een operatie is het hele handeltje verwijderd. De functie van de galblaas is... geen denk ik.. ik leef gewoon gezond (en zonder omleidingen e.d.) verder dus ik zie het nut niet van een galblaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gal zorgt ervoor dat het vet in je voeding word afgebroken,mensen van wie de galblaas is verwijderd krijgen vaak pijn in de buik als ze veel vet eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is mij gezegd dat een ander (ik weet niet meer welke) orgaan die functie nu overneemt. Ik heb geen last van vet eten dus jouw reactie gaat voor mij niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook gezegt "veel mensen" jij hoort tot de gelukkigen die nergens last van heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,ik zie net dat ik dat niet had gezegt.
Maar dat bedoelde ik wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het nu over de functie van gal. Wat is nu de functie van de galblaas dan? Want daar gaat het nu over. Mijn gal doet nog steeds zijn werk, ook zonder galblaas dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké ik heb het opgezocht: De galblaas is een klein peervormig orgaan dat aan de onderzijde van de lever ligt, rechts boven in de buik. De galblaas is door gangetjes verbonden met de lever en met het eerste deel van de dunne darm (de twaalfvingerige darm).Gal wordt continu aangemaakt in de lever en afgevoerd naar de galblaas, waar het wordt ingedikt en opgeslagen. Zodra er voedsel in de darm komt - en vooral bij vet voedsel - perst de galblaas de gal via de afvoerbuis naar de dunne darm. Wanneer de galblaas is verwijderd wordt deze functie overgenomen door de lever en de galgangen.
De endeldarm dit is een pocketvormig deel van de darm waar de verteeerde voedselresten worden verzameld alvorens ze worden uitgescheten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waarom koos je die nou net uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoordman ik koos deze uit om te voorkomen dat ik een ranzig antwoord zou geven.
Dat is toch wat veel om hier allemaal op te noemen.
Kijk eens onder menselijke anatomie op wikipedia, dan kun je zelf verder kijken op onderdelen die je interessant lijken. Ik kan hier wel uitweiden over pancreas of hypofyse, maar dat heeft weinig zin als je het zelf gemakkelijk op kan zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb je helemaal gelijk in.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we kunnen alles opzoeken,maar dan heeft goeie vraag geen klanten meer....en je hoeft niet te antwoorden hoor-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muts ik bedoel dit niet negatief, maar je vraag is wel weinig specifiek. Ik kan toch niet weten wat jij wel of niet weet over het menselijk lichaam.
De klep van Bauhin,ik wist niet dat ik hem had totdat hij verwijderd werd.
Het is de klep tussen de dunne en dikke darm die ervoor zorgt dat het voedsel niet vanuit de dikke darm terugstroomt in de dunne darm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog nooit van gehoord+
Bezoek eens een expositie van Gunther von Hagens. Hij en zijn team maken plastinaten van echte lichamen. Ik heb er een zeer indrukwekkende film over gezien. Er zit meer in en aan het lichaam dan je ooit voor mogelijk houdt.

mooie van de expositie is ook dat je leert waar alles voor dient en hoe het er 'echt' uitziet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje ver weg helaas, lijkt me erg leuk om te zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het in Brussel gezien, heel indrukwekkend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar is een jaar of twee geleden een reportage van op tv geweest,deze heb ik gezien,en nog niet zo lang geleden was er een uitzending met echte ontlede lichamen,dat was best wel raar...
Ingewanden is een woord voor alles wat zich in het inwendige, dus binnenin de mens bevindt. Meestal wordt bedoeld in de buik;darmen vooral. Maar lever en milt zou je er ook onder kunnen begrijpen. Meestal worden baarmoeder en eierstokken niet onder ingewanden verstaan, hoewel die ook inwendig zijn. Het is meer een spreektaalwoord. Als je ervoor naar de dokter moet, ga je naar een internist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn bijzondere lijstje bestaat uit de Papil van Vater met de bijbehorende Sfincter van Oppi. De afvoerbuizen van de al genoemde galblaas en pancreas komen daar bij elkaar en gaan de twaalfvingerige darm in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tongriem, SI-gewricht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De twaalfvingerige darm speelt een rol bij de spijsvertering!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je appendix, oftewel wormvormig aanhangsel.
Deze dient als inkomstenbron voor chirurgen. Deze verdienen hun brood met het verwijderen van
ontstoken exemplaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja..hahahah+
Lever, alvleesklier, milt:
De lever is heel belangrijk voor je gezondheid. De lever heeft zo'n 600 verschillende taken in de stofwisseling (het omzetten van eten in je lichaam). Ze maakt bouwstoffen en energie leverende suikers. De lever maakt je bloed schoon, ze ontgift afvalstoffen. Ze maakt gal om vet te kunnen verteren. Ze slaat vitaminen, mineralen en suikers op. Links van de lever zit de alvleesklier. Deze heeft 2 verschillende taken.
Ze maakt net zoals de maag spijsverteringssappen. Deze komen via een ader in de dunne darm als het voedsel voor bij gaat. De andere taak is het maken van insuline en glucagon, 2 hormonen die invloed hebben op de manier waarop je lichaamscellen suikers opnemen. De milt ligt aan de linker kant van de buik. Ze is betrokken bij de verdediging tegen aanvallende microben en bij het schoon maken en gezond houden van je bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Langerhanscellen .

Zijn een onderdeel van het immuunsysteem. Ze zitten in de huid en nemen antigenen op die ze naar lymfe transporteren en aanbieden.

Langerhanscellen zitten in groten getale op de voorhuid van de penis bij mannen, en zijn er mede oorzaak van dat mannen besmettings vatbaar zijn voor het HIV virus.

In die zin een bizarre contradictie. Immuunsysteem cellen die het lichaam moeten beschermen vergemakkelijken besmetting van HIV . Bovendien zijn zeer weinig mannen zich bewust van deze weg van besmetting .