mag ik op krukken lopen wanneer ik tape om mijn enkel heb?

Hallo iedereen !

Mijn enkel is verzwikt.... en nu moet ik 2 weken met tape om mijn enkel lopen. Het lopen gaat moeilijk en doet veel pijn ! Mag ik op krukken lopen??

Alvast bedankt ! x

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (4)

Ligt eraan wat de dokter of fysiotherapeut heeft gezegd. Moet je de voet ontlasten dan wel krukken en anders niet. Navragen bij je dokter wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar is jou gezegd dat je zo moet lopen en waarschijnlijk is dat dan dus ook de bedoeling. Het kan zijn dat het slecht is om je voet al die tijd niets te laten doen en dat het niet de bedoeling is dat je daar nu heel veel op gaat lopen maar alleen wat nodig is.

Wat ook kan is dat het zoveel pijn doet dat er toch wat anders aan de hand is.

Wij zien jouw voet niet en we zijn geen arts maar het is jouw lichaam dus als jij met (niet op) krukken wil lopen dan moet je dat doen maar ik zou dan wel dinsdag even overleggen of dat niet slechter is of dat er wat anders aan de hand is met je huisarts. Als het echt enorm veel pijn geeft moet je de huisartsenpost bellen om te overleggen maar ik zou eens beginnen om dit paasweekend rust te nemen met voet omhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niets mankeert aan je polsen of schouders, dan zou ik niet weten waarom je niet met krukken 'mag' lopen.

Of dit het beste is voor je enkel, dat weet ik niet. Ik zou het even overleggen met de huisarts, of eventueel een fysiotherapeut. Maar tot je daar terecht kunt: als lopen zo pijnlijk is dat je zonder krukken de deur niet eens uit kunt komen, moet je gewoon iemand krukken laten halen. Dan kun je in elk geval een béétje uit de voeten. Ga daarna wel zo snel mogelijk overleggen over wat je het beste kunt doen, laat naar je enkel kijken om te zien of er mogelijk iets anders aan de hand is, en maak eventueel afspraken over het weer afbouwen van je krukken-gebruik.

Bij dit soort dingen is het altijd een afweging: enerzijds moet je bij een letsel je enkel een beetje rust geven en is er ook het praktische aspect (vandaar ook dat ik zeg dat als je zonder krukken echt niets kunt, je ze vooral wel moet halen), anderzijds is het vaak ook goed om zo natuurlijk mogelijk te blijven bewegen, en kan het moeilijk zijn om het gebruik van (loop)hulpmiddelen weer af te bouwen als je er eenmaal aan gewend bent. Maar je moet er ook niet al te krampachtig over denken hoor: als het lopen echt niet gaat, dan gaat het niet. Dan kan een hulpmiddel erg handig zijn. Ik zou alleen als ik jou was niet de volle twee weken alleen maar met krukken gaan lopen zonder overleg met een arts of eventueel fysiotherapeut.

En áls je gaat overleggen en krukkengebruik is akkoord (of alleen voor de langere afstanden, kan ook nog) vraag dan ook even hoeveel belasting volgens je arts/fysio het meest verstandig is. Je kunt met krukken lopen zoals iemand met een gebroken been loopt, dus de krukken tegelijk neerzetten en de voet niet eens op de grond laten rusten, maar dat moet je niet doen als het niet nodig is omdat je dan heel snel spierkracht verliest en je last krijgt van andere spieren omdat je steeds je voet omhoog moet houden. Je kunt ook je voet tegelijk neerzetten met de beide krukken, dan belast je de voet nog steeds vrij weinig. Dit is goed als je echt veel rust nodig hebt of als je voet/enkel hoe dan ook niet je volledige lichaamsgewicht kan of mag dragen. Je kunt ook de linkerkruk tegelijk met je rechtervoet neerzetten en vice versa, dat is eigenlijk het meest natuurlijke looppatroon dat je kunt hebben met krukken. Daarmee belast je de voet iets meer en tegelijk behoud je de natuurlijke afrolbeweging. Wat beter is, hangt af van de aard van je letsel en mate van klachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lopen op geleide van de pijn voorkomt dat je te veel gaat doen. Daarbij heeft de steun die neemt op je voet een positief effect op het herstel. Je kunt best met 1 kruk lopen (die moet je dan aan de gezonde kant houden en tegelijkertijd met je pijnlijke voet naar voren zetten!). Met een verzwikte enkel kun je over het algemeen met een dag of 4 weer redelijk je dingen doen. Pas met een maand of 3 heb je er echt geen last meer van mits je er verstandig mee omgaat. Succes met je herstel!