Hoe kun j iemand helpen complimentjes te accepeteren?

Ik vraag me dit dus af. Ik heb een goede vriend die dit heel moeilijk te accepteren vind. Ik zou hem graag willen helpen dit te accepteren. Want hij verdiend ze. Maar in plaats van accepteren, ontwijkt hij deze en/of maakt e een grapje van. Dus bij deze mijn vraag: hoe krijg je dit schild weg en hoe kan ik hem dit laten accepteren? iemand ideeën?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hij zo reageert, betekent niet per se dat de complimenten niet aankomen. Het kan ook zijn dat hij het gewoon ongemakkelijk vindt op dat moment en niet weet hoe hij moet reageren, en het voor hem fijner voelt om op dat moment een grapje te maken, maar dat je woorden wel degelijk aankomen en hij als hij later alleen is zich wel gewoon blij/gewaardeerd/trots voelt door wat jij zegt. En dan is het de vraag of het wel nodig is voor hem om anders te reageren dan nu, want het effect van de complimenten wordt dan wel gewoon bereikt.

Het beste antwoord

Je kunt hier, lijkt me, op twee manieren mee omgaan.
Ten eerste: als het maar vaak genoeg voorkomt, gaat het ook wennen. Als je wat dieper wilt gaan, kijk dan waar die afweer tegen complimenten vandaan komt. Ik heb zelf ondervonden dat uitsluitend vragen stellen en geen meningen geven heel goed werkt. Ik was iemand die voor zichzelf stelde: wat je goed doet is normaal, wat je niet goed doet is fout. Een goede vriendin van me heeft me, door alleen maar vragen te stellen, laten zien dat ik zat met het idee: als het niet volmaakt is, is het niet goed, dus ook geen compliment waard. I zou zeggen, maak hem bij gelegenheid een compliment, aanvaardt hij dat niet recht-toe-recht-aan, ga daar dan over in gesprek (vragen, vragen,vragen) en hij zal ontdekken hoe het zit.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je eens: vaak zit er iets achter het niet kunnen aanvaarden van een compliment. Het kan heel interessant zijn om uit te vinden, wat dat is. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo hans wolthers,
Ben ik met u eens. Ik heb dan ook gevraagd hoe het komt. Hij geeft aan vroeger nooit gewild te zijn bij vrouwen en dat heeft hem pijn gedaan. Heb hem geprobeerd met woorden op te krikken maar hij zij dat hij zichzelf wel red. Dus ik ga ff voorzichtig opbouwen en idd vragen stellen en hopen dat hij beetje bij beetje gaat accepteren. ik zal geduld moeten hebben merk ik :) denk U wel voor uw antwoord.

Andere antwoorden (2)

Mij persoonlijk heeft het al geholpen door te leren dat het voldoende is om te reageren met "Dank je wel!". Geen uitvluchten, ja maar....., maar er gewoon dankbaar voor zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt ook gewoon zeggen dat je het vervelend vindt als iemand je complimenten niet accepteert. Dit voelt namelijk als een afwijzing (bij mij wel in ieder geval). Ik vind het namelijk erg prettig om serieus genomen te worden, zeker als ik een compliment maak.