Is het slikken van GABA tegen stress gevaarlijk of niet?

Ik ben via een aanbieding in mijn mailbox in aanraking gekomen met GABA. Wat dit beloofde klonk mij goed in de oren. Kort het een en ander gegoogled maar nu ik het in huis heb toch de twijfel. Het ene forum zegt dat je GABA moet toevoegen en de ander juist dat je het moet afnemen. Ik ben ontzettend in de war en dacht laat ik het op deze manier eens proberen. Ik heb geen slaapproblemen maar schiet wel snel in de stress. Ik pak momenteel van alles aan om rustiger te worden onder andere darmreinigingen ondergaan,gesprekken met GGZ waar ik ook crisisvaardigheden training krijg momenteel en ik lees soms boeken.
Ik wil GABA slikken om rustiger te worden maar is dit een goed idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe helpt een darmreiniging tegen stress?
En van die aanbiedingen in je mailbox moet je mee oppassen, vaak nepspul
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is per definitie gevaarlijk om onbekend spul te gaan slikken. Neem pure Valeriaan, te koop bij Kruidvat. Kost nog weinig ook.

Antwoorden (1)

Het is zeer gevaarlijk. Zonder artsen toezicht is dit echt heel gevaarlijk. Het staat gelijk aan ghb. Geen medicatie zonder toezicht gebruiken.

Gamma-aminoboterzuur (meestal afgekort tot GABA) is een γ-aminozuur dat in het menselijk lichaam fungeert als neurotransmitter.[1] In zuivere toestand is het een wit kristallijn poeder, dat goed oplosbaar is in water. Het is een niet-proteïnogeen aminozuur, hetgeen impliceert dat het niet wordt gebruikt voor de opbouw van proteïnen. De aminogroep bevindt zich namelijk in γ-positie ten opzichte van de carboxylgroep.
[bewerken]Biosynthese

Gamma-aminoboterzuur wordt in het lichaam gevormd uit het voor de mens niet-essentiële aminozuur glutaminezuur door decarboxylering onder invloed van het enzym glutamaatdecarboxylase (GAD).
[bewerken]Biologische rol

Gamma-aminoboterzuur is de belangrijkste inhibiterende (de werking van andere neuronen remmende) neurotransmitter in de hersenen. Gamma-aminoboterzuur komt veel voor in de hersenen: in zo’n 30 procent van de synaptische transmissie. De hoogste concentratie gamma-aminoboterzuur bevindt zich in het nigrostriatale systeem. De grijze stof bevat ook hoge concentraties. Elders in het lichaam wordt het in zeer lage concentraties aangetroffen.[2]
De effectiviteit van gamma-aminoboterzuur kan verminderen door een tekort aan vitamine B1 of tijdens het afkicken van een alcoholverslaving. Dit kan zich uiten in angst, geïrriteerdheid, slapeloosheid of epileptische insulten.[3][4]
Stoffen die de remmende werking van gamma-aminoboterzuur versterken (zogenaamde GABA-agonisten; het tegenovergestelde is een GABA-antagonist) kunnen worden gebruikt als geneesmiddel tegen epilepsie en angst. Benzodiazepines ,Baclofen en barbituraten zijn voorbeelden van GABA-agonisten, en veroorzaken dus een demping van de activiteit van het centrale zenuwste