Ja, behalve als je niet toerekeningsvatbaar bent op het moment van handelen. En kinderen staan onder de verantwoordelijkheid van hun ouders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat ben je, maar dat wil niet zeggen dat je altijd schuldig bent.
Als je niet beter weet, maar ECHT niet beter weet, dan ga je vrijuit...

Jesus zei toch ook aan het kruis, vergeef ze, want ze weten niet beter. Dat geldt voor iedereen...

Maak je niet ongerust hoor... alles komt goed...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ook weer lekker gemakkelijk, haal het geloof er maar bij. Nu zonder geloof.
Hoe zit het dan? Jij bepaald zelf. Niemand die jou een pistool tegen jou hoofd houdt en zegt, je moet iets doen. Het zit tussen jou oren, jij bestuurt jou gedachten. Nog steeds niet verantwoordelijk voor je eigen handelen dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik kan je niet volgen, sorry... Ik zeg in de eerste regel: JA, dat ben je...
Als je je vraag juridisch bedoelt:

Nee, als je minderjarig bent zijn je ouders dat.
En als je onder curatele geplaatst bent ook niet.
Dan ben je 'handelingsonbekwaam'
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, bedoel niet juridisch, bedoel jou eigen handelen, met je eigen geweten.
Nee niet altijd. Een voorbeeld: stel je drukt op de knop van een deurbel. Maar wat jij niet weet is dat er geen bel zal gaan maar een bom zal ontploffen in het flatgebouw ernaast. Je bent dan niet verantwoordelijk voor wat er met het flatgebouw is gebeurd.

Zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken. In het recht zijn een aantal van die uitzonderingen verankerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Duh de gene die dan de bom aan de bel heeft gelinkt is verantwoordelijk.
Ik vind van wel, zelfs als je bijvoorbeeld onder invloed van een middel verkeert heb je er nog altijd (in de meeste gevallen) zelf voor gekozen om dat middel eerst te nemen, daarbij neem je het risico dat je jezelf naderhand niet meer in de hand hebt met alle mogelijke gevolgen van dien.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen te bedenken, iemand gooit GHB in je drinken, je zet zonder je ervan bewust te zijn een serie gebeurtenissen in gang door een ogenschijnlijk onschuldige handeling enzovoort.

Omdat het mogelijk is dat je wel verantwoordelijk bent voor wat je gedaan hebt, maar er verzachtende omstandigheden zijn is het naar mijn mening goed dat hier in het strafrecht ook rekening mee gehouden wordt, wat niet wegneemt dat ik vind dat dit in sommige gevallen te gemakkelijk gebeurd. Een slechte jeugd vind ik bijvoorbeeld geen goede verzachtende omstandigheid in veel gevallen waarbij iemand als volwassene iets doet dat duidelijk niet door de beugel kan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je primaire socialisatie is idd een reden dat je vaak niet gelijk weet waar je mee bezig bent.
Dit kan dan ook een langdurig en slopend proces worden, er je erachter komt dat je verantwoordelijk bent voor je eigen handelen. Maar juist door je opvoeding kom je er niet gelijk achter, dat zijn dan verzachte omstandigheden. Pas tijdens je secundaire socialisatie kom je erachter hoe het anders had kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, wat ik dus bedoelde met het slechte jeugd voorbeeld is dat het naar mijn mening geen excuus is om te zeggen dat je een slechte jeugd gehad hebt omdat je dat niet ontslaat van je verplichting om de gevolgen van je handelen en nalaten op latere leeftijd onder ogen te zien. Natuurlijk is het nogal wat om iemand die tijdens zijn opvoeding steevast de verkeerde informatie meekrijgt zover te krijgen om zelf na te gaan denken, maar er wordt naar mijn mening wel vrij gauw vergeten dat zo iemand toch echt volwassen is geworden en dus de keuze had kunnen maken om zelf verder te gaan.
Ik kan me voorstellen dat je gedwongen wordt tot bepaalde handelingen tegen je wil in. Ik vind dat je dus niet ALTIJD verantwoordelijk kan worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang er geen sprake is van één aantoonbare psychische aandoening. En de rechter dit mee neemt in zijn vonnis. Dus geen TBS, of TBR op legt ben je altijd verantwoordelijk voor je eigen handelen.

Minderjarigen ouder dan 12 jaar zijn altijd verantwoordelijk voor hun eigen handelen. Dat de rechter de ouders hiervoor ter verantwoording kan roepen is echter bijzaak. Het zou ook te absurd zijn als een ouder 20 jaar moet brommen voor een gruwelijke moord die zoonlief op 15 jarige leeftijd pleegt...

Iemand die onder curatele staat, of onder een "bewind ter bescherming van meerderjarigen" is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn/haar eigen handelen. Ook hier is het absurd dat een curator/bewindvoerder 20 jaar moet brommen voor een gruwelijke moord die de cliënt pleegt. Het enige waar zij handelingsonbekwaam in zijn, zolang de curatele, of onder bewindstelling duurd heeft betrekking op financiën. Niet meer en niet minder...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent verantwoordelijk voor je eigen handelen, je bent verantwoordelijk voor je eigen leven, je bent verantwoordelijk voor de gevolgen van je handelen, je bent verantwoordelijk voor het nalaten van handelen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan,
Anders krijg je de volgende situatie:
Ich hab es nicht gewusst.
Of
Aber befehl ist befehl.
En volgens mij hebben we ons lesje daarmee wel geleerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel simpel gezegd. Gelukkig, dat ik mijn eigen keuzes kan maken, van mijn eigen fouten kan leren. Vallen en opstaan, wordt je karakter door gevormd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat wil nog niet zeggen dat je niet verantwoordelijk bent voor je acties/handelen
Ha, die Loesje

Volgens mij ben je verantwoordelijk voor je eigen handelingen voor zover je de gevolgen ervan kunt overzien en beoordelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier kan ik kort en bondig over zijn. JA, je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen handelen. Niemand anders kan verantwoordelijk zijn voor je eigen handelen.

Dit neemt niet weg dat je handelen in relatie is met je eigen lichamelijke of psychische toestand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ondubbelzinnig ja!

Verlaat je die opvatting impliceert dat dat het dus mogelijk is dat anderen verantwoordelijk zouden zijn voor jouw handelen of dat er in het geheel niemand verantwoordelijk zou kunnen zijn voor jouw handelen.

Of je bijvoorbeeld in rechte altijd verantwoordelijk gehouden moet (kunnen) worden voor je handelen is een tweede maar dat was je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Was het maar waar.
Dat zou ontzettend veel oorlogen schelen waar mensen moorden uit naam en in opdracht van een land of een zogenaamde meerdere.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ervan uitgaande dat we het hebben over geestelijk gezonde volwassenen: Ja. Al was het maar omdat je er niets mee opschiet om telkens anderen de schuld te geven van je eigen handelingen.

Dat betekent niet dat je na iedere fout in zak en as moet zitten dat je zoiets vreselijks hebt gedaan. Je handelde op dat moment naar beste weten. En nu weet je beter, en zul je in een vergelijkbare situatie beter handelen. Handelen naar eer en geweten, je fouten onder ogen zien, en ervan leren en je handelen daarop aanpassen, daar draait het om.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als dat handelen totaal uit vrije wil en keus is geweest, en je redelijkerwijs de concequenties kon overzien is alles en iedereen verantwoordelijk voor zijn handelen.