accupressuur, is het effectief?

Ik gelezen over een techniek die accupressuur heet, hiermee kun je bepaalde punten die over je lichaam lopen masseren, waardoor je je beter voelt of minder gespannen. Eerst was ik sceptisch, maar ik ben me toch af gaan vragen of het wellicht toch een kern van waarheid bevat. Op internet heb ik zover geen theorieën gezien waarin iemand beschrijft dat accupressuur nutteloos is.

Heeft iemand hier ervaring mee met deze techniek? Kan het een effectieve methode zijn om je rustiger en beter te voelen? Ik wil graag meningen hierover weten.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik heb wel ervaring met de techniek, maar dan als gever van de techniek en zie wat het doet bij mensen. De "theorie" erachter is eigenlijk vrij eenvoudig; je geeft druk op een spier waar te veel melkzuren opgeslagen zijn. De spier reageert hierdoor en zet het zelfregulerend vermogen om je spieren goed te houden, aan het werk. Op een bepaald moment "knapt" er iets waardoor de spanning los laat.

Dit zie je bijvoorbeeld ook sterk terug in de cupping techniek, waar in plaats van druk op zo'n punt, de huid en bindweefsel omhoog worden getrokken en actief doorbloeding gestimuleerd, waarna de spanning verlicht of verdwijnt (Afhankelijk van de mate waarin de spierspanning aanwezig is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Acupressuur (wordt met 1 "c" geschreven, wellicht vind je dan meer info op internet) is een (nog?) niet door de wetenschap erkende techniek. Je zou ook nog kunnen zoeken onder "Shiatsu".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shiatsu

Zelf heb ik lang geleden Shiatsu ondergaan na jarenlange zeer heftige buikpijnklachten, waarvoor geen oorzaak werd gevonden in het medische circuit. Na een 10-tal behandelingen met Shiatsu was ik blijvend van de buikpijn af.
Mijn ervaring is dus, dat het zeer effectief is.

De meningen over de werking van de techniek zijn zeer verdeeld.
Voorstanders zeggen, dat deze techniek op zich werkt en tegenstanders zeggen, dat het kan werken, omdat mensen erin geloven: suggestie/placebo-effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is wetenschappelijk gezien geen bewijs voor, dat wil niet zeggen dat het bij jou wel kan helpen toevallig. Yoga is wel bewezen effectief te zijn