Hoe vaak en wanneer op de dag moet je tandenstokers gebruiken?

Ik bedoel niet dat je het MOET gebruiken, dat is je eigen keuze, maar hoe vaak en wanneer op de dag is het het best om tandenstokers te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
8.4K

Het beste antwoord

Mijn tandarts heeft mij aangeraden om 1 keer per dag uitgebreid te stoken met tandenstokkers.
En dan tussen alle kiezen de stoker een keer of 10 heen en weer halen.

Voorheen had ik snel last van bloedend tandvlees.
Toen ik de raad van de tandarts opvolgde, was dat na een week over en heb ik er nooit meer last van gehad.

En verder alleen als er ff iets tussen je kiezen zit.

Toegevoegd na 36 seconden:
Het uitgebreid tandenstoken doe ik 'savonds voor het tandenpoetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou op de frequentie staat geen maat, maar als je wat voelt tussen je tanden dat niet zo prettig aanvoelt dan tandenstoker gebruiken. Ik zou zeggen na elke maaltijd en daarna tandenpoetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is om niet meteen na de maaltijd te poetsen maar 's avonds voor het slapen gaan. Net na een maaltijd zal het glazuur wat zwakker zijn, vooral als je zure dranken drinkt. Het is een misverstand dat je de bacteriën meteen weg moet poetsen. Die zitten toch wel in je mond. Door kauwen, speeksel e.d. zijn die bacteriën minder schadelijk mits het glazuur niet verzwakt. Voor het poetsen verwijder je de plak met flosdraad of zo'n tandenstoker met een wit draadje ertussen. Die zijn het beste.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik moet elke dag van de tandarts, ook door de spalk die ik heb van de beugel. En ik gebruik ook mondwater, je tanden zijn toch altijd erg opvallend :-D Die houd ik toch graag schoon en fris.
Normaal gesproken wordt een ronde scherpe tandenstoker alleen na de maaltijd gebruikt als je wat tussen je tanden hebt.

De platte tandenstokers gebruik je dagelijks 's avonds voor het tandenpoetsen. Op bijgaande site staat een afbeelding van zo'n tandenstoker en hoe je dit moet doen.

Het nadeel van zo'n tandenstoker is dat je snel het tandvlees beschadigd. Zeker die prikkertjes. Daarmee kan het ook gaan ontsteken.

Je kunt beter flosdraad nemen of zo een als in de afbeelding. In het begin krijg je daar ook wat bloedend tandvlees door, maar eigenlijk alleen op de plekken die al ontstoken zijn. Door dagelijks gebruik van flosdraad of zo'n tandenstoker met een draadje wordt je tandvlees sterker en verdwijnen de ontstekingen. Na een week mag het niet meer bloeden.

Poets na het stoken je tanden en je hebt een heerlijk schoon gebit waarbij alle plak goed verwijderd is. Dat is vooral 's nachts belangrijk. Er zit dan minder slijm in je mond en je kauwt niet, dus bacteriën hebben dan vrij spel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel mensen kunnen niet goed flossen. Ik ook niet. Lukt me gewoon niet. Mijn mondhygiëniste vertelde me dat dit heel vaak voor komt. Ik had toen net een Waterpik gekocht en daar was ze zeer over te spreken. Ik gebruik dus eerst die Waterpik voor ik ga poetsen. Soms gebruik ik hem 's avonds zo'n uurtje na een bepaald soort voedsel wat tussen je tanden en (vooral) kiezen blijft zitten. Lekker hoor! Helemaal goed volgens de mondhygiëniste en de tandarts. De plaque werd steeds minder en vorige keer had ik niet eens plaque en werd m'n gebit gewoon slechts lekker schoongemaakt en zag het er weer frisser uit.
Ik doe dit als preventie omdat ik zwak tandvlees heb en dat kan je tanden en kiezen kosten als je er niet goed voor zorgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Jossy, dat zegt mijn tandarts ook. Ik kan zelf wel met flosdraad overweg, maar die tandenstokers in de foto raadt ze wel steeds aan. Die zijn duur, maar gemakkelijk. Een ander werkt weer met de waterpik. Het een is niet beter dan de ander als je het niet goed doet, maar het weghalen van voedselrestjes tussen het tandvlees, voor je poets is dagelijks aan te raden. Wat je eigenlijk niet moet gebruiken is zo'n cocktailprikkertje. Daar richt je meer schade mee aan dan dat je het schoon maakt. Voor een keer kan het na de maaltijd natuurlijk als er iets vast zit.
Je hoeft niet elke dag je tandenstoker te gebruiken. Als er na het eten iets tussen je tanden zit, dan kun je dat gewoon weghalen met een tandenstoker. Het maakt niet uit hoe vaak je dat doet.