Mijn man heeft een bloeddruk van 67-49 wat moetten we hier aan doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bovendruk van 49 lijkt mij stug. Weet je zeker dat het geen 67/149 is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Misschien is vraagsteller een Belg. Daar gebruikt men andere eenheden dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je dat zeker cryo?

Antwoorden (2)

Luisteren naar wat je arts hiervan zegt en aanraadt, er zijn mensen die altijd een lage bloeddruk hebben, maar daar geen klachten van ondervinden, als dat bij jouw man het geval is, zal er weinig aan gedaan worden. Bij flauwvallen moet je de persoon laten liggen en benen omhoog houden. Bij lage bloeddruk en regelmatige klachten van duizeligheid en flauwvallen kunnen medicijnen gegeven worden die de bloeddruk verhogen. Deze medicijnen worden echter weinig voorgeschreven.
Zorg dat je genoeg slaap krijgt. Beperk consumptie van cafeïnehoudende dranken. Drink veel water, helemaal bij warm weer of wanneer je een virale infectie hebt zoals verkoudheid of griep. Sport regelmatig. Sta niet te snel op. Verblijf niet te lang in sauna’s of hete baden. Eet niet te zwaar en rust even uit na het eten. Maar vooral luisteren naar je arts is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloeddruk is een momentopname. De bloeddruk kan laag zijn op het moment van meten, maar vlak voor en (meer nog) na inspanning, zal de bloeddruk als het goed is, een stuk hoger zijn. Een bloeddruk van 67/49 is wel heel erg laag. Als een arts zo'n lage bloeddruk meet zal hij je man niet zomaar naar huis sturen. Er kan een te laag zoutgehalte zijn die hypotensie veroorzaken, of er kan een aandoening achter zitten. Ook bij een vergroot (sport)hart kan het voorkomen. De vraag is dus waar de hypotensie door veroorzaakt wordt en waarom zijn arts er blijkbaar niets mee doet.