Uit wat bestaat een inspanningstest bij de longarts?

(Ik heb geen idee watvoor categorie..)
Ik moet naar de longarts om een inspanningstest te doen, en vraag me af wat ze allemaal gaan doen en wat voor testen ik af moet leggen.
Thanks!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is een test op een hometrainer of loopband waarbij voor/onder en na inspanning de longfunctie wordt bepaald (maskertje op en ademen) en waarbij meestal ook verschillende bloedgasmetingen (met behulp van een arterielijn in de pols) worden gedaan. En natuurlijk zit je daarbij onder de stickertjes om je hartslag te meten Hierbij is het meestal de bedoeling dat de inspanning die je levert langzaam steeds meer oploopt totdat je echt niet meer verder kan. Toegevoegd na 3 minuten: De meeste ziekenhuizen hebben voor zo'n onderzoek een foldertje gemaakt waarin je de exacte gang van zaken in het betreffende ziekenhuis na kan lezen.

De inspanningstest wordt uitgevoerd met behulp van een fiets. De longfunctieanalist die het onderzoek uitvoert legt uit wat er gaat gebeuren en wat er van jou verwacht wordt. De gang van zaken is als volgt: • eerst wordt er een longfunctietest gedaan. Hierbij krijg je een mondstuk in je mond en een klemmetje op je neus; • daarna krijg je elektroden op je ontblote bovenlichaam geplakt. Dit dient als voorbereiding op het hartfilmpje wat tijdens de fietstest wordt gemeten. • de longarts brengt een infuusnaaldje aan in de pols of elleboog om tijdens het onderzoek bloed af te nemen; • je neemt plaats op de fiets waarna de meetapparatuur wordt aangesloten; • net voordat je begint met het fietsen, krijg je een masker over je mond en neus. Daarmee wordt je ademhaling gemeten; • het is de bedoeling dat je je zo maximaal mogelijk inspant; • na de inspanningstest wordt de apparatuur losgemaakt en het infuusnaaldje verwijderd; • tenslotte wordt de longfunctietest herhaald. Zo kan worden gezien of jouw longen na flinke inspanning goed functioneren.

Bronnen:
http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/websit...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100