Uit wat bestaat een inspanningstest bij de longarts?

(Ik heb geen idee watvoor categorie..)
Ik moet naar de longarts om een inspanningstest te doen, en vraag me af wat ze allemaal gaan doen en wat voor testen ik af moet leggen.
Thanks!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn longtest zeiden ze dat ik een rondje om het ziekenhuis moest rennen en dan terug moest komen, het was ook niet zo'n heel goed ziekenhuis daar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw dat is indd wel erg.. Dat ze daar dan een uitslag uit hebben gekregen;o

Het beste antwoord

Dat is een test op een hometrainer of loopband waarbij voor/onder en na inspanning de longfunctie wordt bepaald (maskertje op en ademen) en waarbij meestal ook verschillende bloedgasmetingen (met behulp van een arterielijn in de pols) worden gedaan. En natuurlijk zit je daarbij onder de stickertjes om je hartslag te meten

Hierbij is het meestal de bedoeling dat de inspanning die je levert langzaam steeds meer oploopt totdat je echt niet meer verder kan.

Toegevoegd na 3 minuten:
De meeste ziekenhuizen hebben voor zo'n onderzoek een foldertje gemaakt waarin je de exacte gang van zaken in het betreffende ziekenhuis na kan lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ik moet fietsen of rennen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt van het ziekenhuis en van de patiënt af. Meestal is het fietsten waarbij je iets achterover met je rug tegen een soort onderzoeksbank zit. (Dat is handig, want mocht er dan iets gebeuren dan kan je niet zo makkelijke vallen en kunnen ze de boel naar achteren klappen zodat je op die bank komt te liggen) Vergeet niet iets van een sportbroek en lekkere schoenen mee te nemen, en bij sommige ziekenhuizen kan je na afloop douchen voordat je weer naar huis gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
n.b zo'n arterielijntje is trouwens een k***e prik. Mocht je lastig zijn aan te prikken, vraag dan of ze mobiel echo apparaat willen gebruiken daarmee kunnen ze zien wat ze aan het doen zijn ;-)

Andere antwoorden (1)

De inspanningstest wordt uitgevoerd met behulp van een fiets. De longfunctieanalist die het onderzoek uitvoert legt uit wat er gaat gebeuren en wat er van jou verwacht wordt. De gang van zaken is als volgt:
• eerst wordt er een longfunctietest gedaan. Hierbij krijg je een mondstuk in je mond en een klemmetje op je neus;
• daarna krijg je elektroden op je ontblote bovenlichaam geplakt. Dit dient als
voorbereiding op het hartfilmpje wat tijdens de fietstest wordt gemeten.
• de longarts brengt een infuusnaaldje aan in de pols of elleboog om tijdens het
onderzoek bloed af te nemen;
• je neemt plaats op de fiets waarna de meetapparatuur wordt aangesloten;
• net voordat je begint met het fietsen, krijg je een masker over je mond en neus.
Daarmee wordt je ademhaling gemeten;
• het is de bedoeling dat je je zo maximaal mogelijk inspant;
• na de inspanningstest wordt de apparatuur losgemaakt en het infuusnaaldje verwijderd;
• tenslotte wordt de longfunctietest herhaald. Zo kan worden gezien of jouw longen na flinke inspanning goed functioneren.
Amadea