Wat kan rode vlekken bij je mondhoeken veroorzaken?

Bij mijn mondhoeken zijn vuurrode vlekken verschenen, met kloofjes.
Ik smeer steeds Blistex erop, maar ze gaan niet weg.
Wat kan dit veroorzaken?
(Ik heb een Labello gebruikt van iemand anders, heeft dat er mee te maken?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

De oorzaak aanpakken is altijd de beste remedie. Kloven in de mondhoeken, want dat zijn het eigenlijk, worden hoofdzakelijk door twee factoren veroorzaakt: een schimmel en/of vitaminegebrek, met name B2.

Wil je allebei die oorzaken aanpakken dan kun je (bij de voordeeldrogist) het beste een tubetje anti-schimmelcrème en een potje vitamine B-complex aanschaffen. Natuurlijk is een goede lichamelijke conditie met gezond eten etc. goed bij het aanpakken van alle kwalen maar dat wist je natuurlijk al.

Probeer je mondhoeken droog te houden en vermijd de bekende lippenzalfjes, zoals Labello en Blistix. Ga naar de huisarts als bovenstaande niet helpt. Het kan ook een tamelijk hardnekkige vorm van eczeem zijn.

Bronnen: ■vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-ee...
■huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&f...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
En inderdaad:
Die Blistex troep moet je vermijden.