Wanneer verbrandt je het meest: Als je 5 km hardloopt op een hoog tempo of wanneer je 5 km gaat wandelen?

Toegevoegd na 2 uur:
Hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties en goede informatie!
Het klopt inderdaad dat het gewicht/lengte en spiermassa ook belangrijk zijn voor de berekening.
Maar de vraag gaat om één persoon die bijvoorbeeld de ene dag 5 km gaat hardlopen en een andere dag die 5 km gaat lopen.
Op welke dag zou hij dan het meest hebben verbrandt?

De reden waarom ik het vraag is vanwege een discussie met een goede vriend.
Hij stelde dat je meer kcal verbrandt als je 1 km hardloopt (wat betekent dat je er een stuk korter over doet) dan wanneer je die kilometer zou gaan lopen.
Zijn argument was omdat je andere/meer spiergroepen gebruikt.

Terwijl dat ik van mening ben dat het niet zo simpel is. Tijdens hardlopen ben je namelijk een stuk eerder klaar met de activiteit en dus ook minder tijd om kcal te verbranden. Natuurlijk verbrand je per minuut meer kcal vanwege de intensiteit.
Maar wanneer je wandelt, ben je langer bezig met de activiteit. Doordat je veel langer bezig bent, kun je meer verbranden.

Voor mijn gevoel zou het anders zijn wanneer de stelling was dat je meer verbrandt tijdens een half uur hardlopen dan wanneer je een half uur gaat wandelen.
Dan zou ik het er wel mee eens zijn

Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
5 km hardlopen op hoog tempo houd niet iedereen vol, begin eerst met wandelen, en bouw het daarna op met intervaltraining.
Tip: met krachttraining verbrand je meer, beste kun je cardio en krachttraining afwisselen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gaat het totaal niet over ritsuka...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt een beetje aan je hartslag, zoals al gezegd. De formule die ik zelf aanhoud is de formule van Karvonen:
HRstreef = [(HRmax - HRrust) x % van inspanningsintensiteit] + HRrust MaxHR = 220- leeftijd voor mannen In de tabel in de bron kan je zien dat het % inspanningsintensiteit voor vetverbranding op 60-70% ligt. Toegevoegd na 15 minuten:
Moet ik natuurlijk wel de bron erbij zetten. Bronnen:
- http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/berekening-hartslagzones-voor-cardio-215293/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt aan je gewicht en aan de intensiteit van de training.
In de link kan je dit heel makkelijk berekenen, op jouw persoonlijke situatie Bronnen:
- http://www.wijvallenaf.nl/Berekenen/Calorieen-Verbranden.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super, dank jullie wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen via de links zijn de gebruikelijke programma's. Hier wordt wel rekening gehouden met gewicht etc. Maar geeft nog niet echt antwoord om mijn vraag. Want het gaat niet om hoeveel tijd diegene bezig is, maar om dezelfde afstand. Namelijk; als één persoon de ene keer 5 km hardloopt en een andere keer 5 km loopt. Wanneer verbrandt hij dan het meest?
Ritsuka
11 jaar geleden
@Niels: daarom is het van mij ook reactie, ik geef suggesties aan de vraagsteller wat hij/zij nog meer kan doen naast hardlopen of wandelen

Antwoorden (1)

voor vetverbranding moet je een niet al te hoge hartslag hebben. lichaam verbruikt anders andere soorten energie.

als je op een te hoog tempo loopt verbrand je dus minder vet dan wanneer je wandelt.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Evenveel ongeveer, alleen ben je met hardlopen sneller klaar.