wat kan ik doen aan spierfaculatie ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
wat is dat? want google kent het niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn google gokt op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fasciculatie
Neurologisch dus goeie magnesium en goed dierlijk vet gaan eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Kijk, dat lijkt er al meer op ja.
Inderdaad voeding aanpassen in dat geval

Antwoorden (2)

Bij 3 patiënten, mannen van 43, 44 en 55 jaar met spierkrampen, fasciculaties en vermoeidheid van spieren, werd de diagnose ‘spierkramp-fasciculatiesyndroom’ gesteld. Dit is een goedaardige aandoening die niet leidt tot amyotrofische laterale sclerose en die goed te behandelen is met benzodiazepinen of carbamazepine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De spiertrekking gebeurt in een enkele motorische eenheid, dit zijn alle spiervezels die door een enkel motorisch axon geïnnerveerd worden. Een fasciculatie ontstaat ten gevolge van een spontane actiepotentiaal. De spiercontractie veroorzaakt geen beweging in het gewricht dat door de spier bewogen wordt.
Een myokymie is een bijzondere vorm van fasciculatie, waarbij in tegenstelling tot een gewone fasciculatie, een secondenlange spontane golfvormige beweging over de spier ontstaat. De oorzaak is hier dan ook een reeks spontane actiepotentialen.
Iedereen maakt wel eens fasciculaties of myokymieën mee, bijvoorbeeld het naschokken na een intense spierarbeid. Deze schokjes ontstaan waarschijnlijk door microscopisch kleine traumata van de spier. Een ander voorbeeld is het spontaan trillen van die spiertjes rond het oog.
Het benigne fasciculatiesyndroom (BFS) is een goedaardige neurologische stoornis met als belangrijkste kenmerk spiertrekkingen in de ledematen. Deze fasciculaties kunnen zich overal in het lichaam voordoen, maar vinden vooral in de armen, benen en voeten plaats. Zodra de ledemaat waar de fasciculaties plaatsvinden bewogen wordt stoppen ze vrijwel meteen, maar beginnen weer zodra de spieren worden ontspannen. Deze spierstoornis kan als zeer belastend worden ervaren.
Bij amyotrofe laterale sclerose (ALS) zijn de fasciculaties continu aanwezig, nadat er zeer duidelijke spierzwakte optrad, en vallen als men erop let vooral op in de tong en in de dijspieren. Ze treden echter zoals gezegd op bij het goedaardige Benign Fasciculatiesyndrrom, maar dus ook bij iedere ziekte die tot denervatie van de spier leidt. Bij de ziekte van Creutzfeldt-Jakob komen myokymieën voor, die wat grover zijn dan de fasciculaties van ALS.
Ook als de oorzaak en oorsprong van fasciculaties/myokymieën bekend zijn, kan de aandoening niet behandeld of genezen worden. Soms verdwijnen de klachten spontaan. Wanneer de trekkingen vooral gelokaliseerd voorkomen, is het mogelijk dat het gaat om een compressieneuropathie of een compressieradiculopathie. Ook bij mensen die lijden aan bepaalde psychiatrische aandoeningen en/of bepaalde medicijnen gebruiken komen vaker fasciculatie-klachten voor.

Het enige wat je kunt proberen is te leren hoe je je spieren kunt ontspannen, daarvoor kun je terecht bij een fysiotherapeut, of alternatieve therapie, zoals yoga, vraag het eens aan je huisarts wat het beste is in jouw geval.