Is er verschil tussen drukverband, elastisch verband en verband?

Ik vroeg me af of er verschil tussen zat en wat het verschil dan is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

drukverband
Voor gebruik gereed verband voor alle ongevallen waarbij veel bloed verloren wordt. Een drukkussentje bevindt zich in het midden van het verband en zorgt voor een zeer hoge absorptie en druk op de wond. De mogelijkheid dat bloed door het verband komt is uitgesloten. Het geheel is bevestigd op een sterk en elastisch verband dat de bloedsomloop niet hindert maar alles stevig op zijn plaats houdt en onmiddellijk werkt op de wond. EO- gesteriliseerd

Elastisch windsel heeft de voordelen van een gaaswindsel en een elastische werking. Dit biedt een enorm comfort voor de patiënt en kan voor elk lichaamsonderdeel gebruikt worden. Het kan gemakkelijk, vlug en veilig aangebracht worden, zonder dat men bloedtoevoer afbindt. Elastische windsel leent zich vooral voor fixatie van wondbedekkers op bewegelijke delen van het lichaam zoals gewrichten. Gemaakt van 40% viscose, 60% polyamide, ca. 140% elasticiteit, per stuk verpakt in cellofaan.

Niet elastisch windsel. Fixatiewindsels worden vooral gebruikt voor fixatie van wond afdekkend materiaal, in combinatie met spalken voor immobilisatie van ledematen; de windsels worden bovendien gebruikt om gespleten gipsverbanden te sluiten. Gemaakt van 100% katoen, rafelvrije randen, niet elastisch, sterk hydrofiel, luchtig, wasbaar, steriliseerbaar, grote trekkracht, per stuk verpakt in cellofaan.