Pijn in een duim als deze knakt/beweegt ...wat is een trigger-duim? Wie.kan mij meer vertellen?

Het gewricht tussen de twee kootjes van de duim knakt / beweegt van boven naar beneden en doet (niet continu) pijn. Waarom? en waardoor en is dit te verhelpen of voorkomen? wie weet hier iets over?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
23K
Erna55
7 jaar geleden
Had je bij google gekeken ?
Ik vond dit : http://www.sfg.nl/Docs/Plas/Triggervinger_Triggerduim.pdf

Het beste antwoord

Bij een triggerfinger(hier de duim) is de buigpees van je vinger ontstoken. Deze pees loopt van de handpalm naar je vinger toe. Door de ontsteking zwelt de pees wat op. De peesschede, die om de pees heen ligt, wordt dan te krap, waardoor de pees niet makkelijk meer glijdt. Hierdoor komt je vinger als het ware in gebogen stand vast te zitten. Het lijkt alsof je de trekker van een pistool met die vinger overhaalt.

Meestal komt een triggerfinger voor in de pees naar de duim, middel- of ringvinger. Aan de wijsvinger of pink komt deze aandoening bijna nooit voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een triggerfinger lijkt vooral veroorzaakt te worden door overbelasting of stevige, langdurige druk op de pezen in je vingers. Hierdoor kan een ontsteking in je buigpees ontstaan, waardoor er zwelling in je vinger ontstaat.
fremar