Is een wrat eruit halen slecht?

Ik heb al bijna een jaar twee soort van wit achtige eeltbolletjes op mijn voet ik dacht eerst dat het gwn eelt was maar na wat meer research zag ik dat het wratten waren en ik heb heel impulsief ze eruit gehaald met een pinset en nagelknipper is dit schadelijk of erg ? Het bloede ook niet echt en voelde het niet eens toen ik het eruit haalde

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
fremar
3 jaar geleden
Probeer nooit zelf een wrat weg te snijden. Dat kan onnodige pijn en infecties veroorzaken.
Edraket
3 jaar geleden
Ik heb eens een voetwrat laten uitlepelen door de huisarts.
De wrat kwam niet met terug maar enkele maanden daarna had ik een andere wrat een paar centimeter daarnaast.
Waarschijnlijk is een druppeltje bloed daar terecht gekomen.

Antwoorden (1)

Ja, dat is niet goed. Er kan op de plek dan een vervelende ontsteking ontstaan.
Daarnaast moet je nooit zelf aan wratten pulken, want dan kun je het wrattenvirus verspreiden. Wratten kunnen zich dan verspreiden naar beschadigde huid op een andere plaats van je lichaam.
Wratten worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV-vrius), een relatief onschadelijk virus dat via wondjes, schrammen, kloven, etc. het lichaam binnendringt. Het virus infecteert de cellen van de buitenste huidlaag en vormt na twee tot zes maanden wratten of voetwratten.
Een wrat kan vanzelf weer verdwijnen, soms pas na enige jaren.
SimonV