Wat zijn opthalmologische ogen?

Dit kan je krijgen bij de ziekte van lym, maar ik heb geen idee wat het is, vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Opthalmologisch betekent oogheelkundig. Opthalmologische ogen is dus niet iets wat je kunt krijgen. Ik kan me wel voorstellen dat iemand iets schrijft over opthalmologie en daar dat opschrijft als "opthalmologie: ogen", om te verduidelijken dat dit over de ogen gaat, maar het is niet een bepaalde aandoening of zoiets.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel: iemand zou ook kunnen schrijven dat hij reumatologische (gewrichts)klachten heeft. Dat betekent dus niet dat hij reumatologische gewrichtsklachten heeft, maar is een verduidelijking van wat bedoeld wordt met reumatologische klachten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bingo:

"De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten."
Bron: http://www.lymenet.nl/info/basisinfo-ziekte-van-lyme.htm

Wat hier dus bedoeld wordt, is dat de ziekte van Lyme oogklachten c.q. klachten die op het gebied van de oogheelkunde liggen, kan geven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Een gevalletje verkeerd lezen dus, goed gespot, +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms helpt het om bizarre medisch-klinkende termen die je niet kunt plaatsen, gewoon maar eens te googelen. Niet zelden leidt dat je naar één of andere discussieforum voor lotgenoten. Bedoel ik niet denigrerend voor gebruikers van die fora hoor, een vergissing kan gemakkelijk voorkomen als je weinig thuis bent in de terminologie. Maar ik heb het eerder gezien, dat in mijn oren 'vreemde' termen rechtstreeks te googelen waren ;-)
Amadea
10 jaar geleden
Op die fora krijg ik maar zelden betrouwbare informatie gevonden. Het zijn allemaal gokjes en persoonlijke meningen, maar echt wijzer word je er niet van. Ik zet op Google dus vaak "-fora -forum -forums" erbij, en meestal ook nog "-wikipedia". Dan is de kans dat je juiste informatie gaat vinden vele malen groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wikipedia is ook niet de meest betrouwbare bron. Maar ik heb genoeg literatuurstudies gedaan om te weten hoe ik aan betrouwbare informatie moet komen. Ik heb het hier echter over een term die ik tegenkom die naar alle waarschijnlijkheid verkeerd gebruikt wordt, zoals bij deze vraag. Dan google ik juist zo breed en in eerste instantie zo letterlijk mogelijk op de term, omdat je dan de term kunt herleiden. Ik wéét in zo'n situatie immers van tevoren dat ik in wetenschappelijke artikelen bovenstaande term niet ga vinden. Niet zelden zie je dan dat een dergelijke term van zo'n patiëntenforum komt. Juist omdát die informatie vaak van twijfelachtige betrouwbaarheid is dus. (Waarmee ik dan weer niets wil zeggen over de waarde van die fora voor patiënten die op zoek zijn naar lotgenoten, want die kan wel degelijk zeer groot zijn natuurlijk.)
gvrox
10 jaar geleden
Informatie van wikipedia moet je inderdaad niet klakkeloos overnemen, maar vaak klopt het wel, en worden artikelen heel snel na nieuwe ontwikkelingen geupdate (zeker in de Engelstalige versie). Overigens is het ook nog grappig dat er in de vraag en op de lymenet site opthalmologische staat, terwijl het ophthalmologisch (oftalmologisch) zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

Oftalmologie is gewoon een mooi woord voor oogheelkunde

Toegevoegd na 1 minuut:
Het woord oftalmologie komt van het Griekse ophthalmos, dat oog betekent, en logos, betekenend woord; oftalmologie betekent vrij vertaald "de wetenschap van ogen".