Hoe zorgt je lichaam dat er vuil uit je wondje gaat en niet onder je huid blijft?

Ik werk als loodgieter en nou heb ik best vaak open wonden waar dan vervolgens veel vuil en kleine stukjes etc in komt en er ook niet uit gaat. Nou vroeg ik me af als me wond dicht gaat of dat er dan onder kan blijven zitten?

8 maanden geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het meeste vuil wordt letterlijk opgegeten door witte bloedcellen. Vuil dat die niet kunnen opeten (zoals metaalsplinters), blijft achter onder de huid en wordt vaak ingekapseld met wat littekenweefsel.
8 maanden geleden
Jmv12
8 maanden geleden
Maar vuil zoals stof en vet enzovoort word allemaal opgegeten?
Ervan uitgaande dat de wond geneest zonder infectie, wat waarschijnlijk het geval is, kunnen er drie dingen gebeuren:
- Het zal gedeeltelijk of volledig worden afgebroken door weefselenzymen en lymfocyten, en geëlimineerd.
- Als het materiaal inert is, zoals een stuk nylon hechtdraad of glas, wordt er een vezelachtige capsule rond het vreemde lichaam gevormd. Deze capsule beschermt het omringende weefsel en helpt schade aan weefsels door het vreemde lichaam te voorkomen.
- Als het vreemde lichaam ondiep genoeg is, vormen zich ringen van samentrekkend vezelig weefsel langs de onderkant ervan, die geleidelijk omhoog komen, waardoor het voorwerp naar het huidoppervlak wordt gedwongen. Het huidoppervlak komt geleidelijk boven het item uit terwijl het naar het oppervlak toe groeit totdat het zichtbaar begint te worden. De afgifte van histamine door aangrenzende huidcellen veroorzaakt een jeukend gevoel waardoor het organisme aan het gebied gaat krabben, waardoor het item uiteindelijk losraakt .
SimonV
8 maanden geleden