Waarom zovaak kramp in voeten en handen?

Ik heb al jaren last van vaak kramp in mijn voeten. Dit vindt dan plaats in een hele irritante spier aan de binnenkant van mijn voet maar ook bijvoorbeeld in mijn tenen. Nou is er de afgelopen weken ook nog kramp bijgekomen in mijn vingers: als ik bijvoorbeeld iets oppak blijven mijn vingers is een vreemde houding vaststaan. Ik had het al eerder met de dokter overlegt maar die zei dat dit normaal was, alleen is mijn vraag of dit ook echt zo is als 17 jarige?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je weinig drinkt, veel drinken voorkomt vaak kramp

Antwoorden (4)

Het kan zijn dat je een magnesium teko hebt. Dit kan spierkrampen veroorzaken.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ik bedoel uiteraard magnesium tekort.

Eet en drink je verder genoeg en gezond?
Voldoende beweging/sport en slapen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij de huisarts kun je laten testen of je echt een tekort hebt.
http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/artikelen/2792/heb-ik-een-magnesiumtekort
Ritsuka
11 jaar geleden
Het kan ook zo zijn dat bepaalde medicijnen het veroorzaken, bv de veel gebruikte ventolin geeft deze nare bijwerkingen, toch even terug naar de dokter zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel water te drinken (vooral als je veel sport en/of zweet); minder zout te eten bij overmatig zoutgebruik; meer zout te eten bij een natriumtekort.
Het is dan ook van cruciaal belang dat je de juiste vitamines, mineralen en spoorelementen binnenkrijgt om krampen in o.a. benen, kuiten en voeten te voorkomen.
De volgende voedingsstoffen kunnen kramp helpen voorkomen: Vit. B-complex, vit. D, vit. E, magnesium, calcium, zink en natrium. Een tekort aan deze voedingsstoffen in je bloed kan juist krampen veroorzaken! Als je vaak last hebt van spierkramp, laat dan eens bloed prikken om te testen op tekorten aan vitamines & mineralen. Wellicht doet een magnesiumtabletje al wonderen om je krampen te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft niet per se een tekort van iets te hebben om vaak kramp in handen en voeten te hebben, al is wat mijn voorgangers zeggen in principe bijna allemaal ook juist.

Dergelijke klachten komen ook voor bij het fenomeen van Raynaud. Dat is een regelmatig voorkomend iets, dat vasoconstrictie (=vaatvernauwing) veroorzaakt in handen en voeten wanneer er koudeprikkels zijn.

Hier is niet veel aan te doen indien het primair optreedt (dus niet ten gevolge van een ziekte), afgezien van de handen en voeten goed warm houden.

Ik heb er zelf ook al last van sinds mijn 15e, en mijn moeder ook al jaren. Je kunt met je huisarts overleggen of hij denkt aan Raynaud, maar als hij ja zegt, weet je alleen iets meer over jezelf. Verder is er dus weinig aan te doen, het is voornamelijk alleen vervelend.

Toegevoegd na 40 seconden:
*Overigens heb je niet zo snel een tekort wanneer je gewoon gezond en gevarieerd eet.