Waardoor en hoe ontstaan de typische griepverschijnselen?

Omdat er weer een nieuw type griep heerst was ik nu benieuwd waarom elke griep steeds dezelfde verschijnselen heeft. In het begin enorme keelpijn en verstopte holtes, pijn in je onderrug een vervelende kriebelhoest op het einde. Omdat het een ziekte en genezingsproces is dat je niet kunt zien heb ik de vraag of
virussen dan op een bepaalde plek in je weefsel gaan zitten of ze intern wonden veroorzaken te vergelijken met als je b.v een ontsteking aan je vinger krijgt vanwege een splinter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Griep virus van laat ons zeggen een bepaalde type die bijvoorbeeld de luchtwegen aantast zal dus zich nestelen in de luchtwegen zal je dus keelontsteking kunnen krijgen of andere aandoeningen in de luchtwegen. Indien je immuunsysteem dat virus heeft kunnen veroveren zal de volgende keer dat virus direct herkend worden in je lichaam en niet ziek worden omdat het lichaam al de antistoffen heeft tegen dat virus. behalve het bijvoorbeeld is gemuteerd bij iemand anders in een andere soort virus van dat type die dan weer bij jou dezelfde aandoeningen kan veroorzaken. Daarom is meestal een griep virus dezelfde aandoeningen hoe meer ze vermenigvuldigen hoe zwaarder je ziek voelt en hoe zwaarder de griep wordt het kan zich dan muteren in nog een heel andere virus die dan bijvoorbeeld je buik ziek maakt enz. Heb het geprobeerd makkelijk uit te leggen.
Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geel snot duidt op een virale infectie en is je snot groen van kleur dan betekent dit dat je een bacteriële infectie onder de leden hebt. De groene kleur wordt veroorzaakt
doordat de antistoffen in het snot meer bacteriën moeten uitschakelen. Wit wil zeggen dat dit normaal is en dus gene infectie meer hebt of dat het al naar de betere hand toe gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, meestal als je naar de huisdokter gaat vraagt hij welke kleur je snot is dit is toch zo in België aan die hand weten ze dat het een virale of een bacteriële infectie is.
Groetjes Ritchie

Andere antwoorden (1)

Wanneer je griep krijgt, krijg je meestal last van wat in jouw lijf het zwakke punt is. Bij jou is dat dis keelpijn, pijn in je onderrug etc., ik ben bijvoorbeeld altijd misselijk, mijn man heeft dan last van zijn schouders, ga zo maar door..
Wanneer je lijf aangevallen wordt door een virus, wordt er gevochten om dit tegen te houden, of om zo snel mogelijk te verwijderen. Dus al je niet zo zwakke punten worden met een 'klein gevecht' gered, terwijl je zwakke punten een langer gevecht 'nodig hebben'. Omdat dit langer duurt, komen deze symptomen wél vrij. Dit is bij de 'gewone griep' het geval. Toch veranderen griepen voortdurend en heb je bij sommige vormen allemaal dezelfde klachten. (zie bijvoorbeeld het verschil tussen Mex. griep en Q koorts)