Kan je hartslag soms sneller zijn dan bij een fysieke topprestatie?

Stel iemand heeft een paniekaanval of andere gebeurtenis waardoor de hartslag ineens veel hoger wordt. Is of kan deze hartslag dan veel hoger zijn dan wanneer deze persoon een fysieke topprestatie doet bijvoorbeeld een kwartier keihard lopen?

6 maanden geleden
Ritsuka
6 maanden geleden
Topprestatie was het bij mij niet, maar wel eens gehad bij ziekte dat mn hartslag 130 was bij op de bank zitten. Einde van de dag heel veel actieve minuten volgens mn Fitbit, haha.

Antwoorden (2)

Tachycardie is een snel hartritme in rust van meer dan 100 slagen per minuut, oplopend tot 300 slagen per minuut. Op deze hoge frequenties is het hart vaak niet in staat om op efficiënte wijze zuurstofrijk bloed naar het lichaam te pompen. In sommige gevallen is het normaal dat we een snellere hartslag hebben en moet u zich ook geen zorgen maken (bv. bij het sporten, bij stress, bij ziekte, drinken van koffie). Er zijn echter ook een aantal specifieke ritmestoornissen die aan de basis kunnen liggen van een snelle hartslag. Bij klachten kijkt de cardioloog steeds na of dit het geval is.
fremar
6 maanden geleden
Ja, een hartritmestoornis kan door meerdere oorzaken optreden.
Soms leidt dit tot een vertraagd ritme, andermaal tot een verhoogd .......
6 maanden geleden