Hoe spataderen ontstaan is niet helemaal duidelijk. Het heeft met een aantal dingen te maken.

Het hart pompt bloed via de slagaderen naar alle delen van uw lichaam. Via de aderen stroomt het bloed weer terug naar het hart. Als u de kuitspieren aanspant, worden de aderen in uw kuiten samengedrukt. Omdat er in die aderen van uw benen klepjes zitten, kan het bloed niet naar beneden stromen maar wordt het omhoog geperst, in de richting van uw hart. Daarnaast wordt het bloed vanuit uw benen een beetje naar boven gezogen wanneer u diep inademt.

Het kan zijn dat het bloed uit uw benen toch niet goed naar uw hart terugstroomt. Er komt dan steeds meer bloed in uw beenaderen te staan. De druk in de aderen wordt hoog. De aderen worden wijder. De kleppen in die aderen sluiten dan niet goed meer.

Slecht werkende kleppen zorgen ervoor dat het bloed niet goed meer naar boven kan stromen. Dat geeft weer meer ophoping (stuwing) van bloed; de aderen zetten nog verder uit. Zo ontstaan geleidelijk spataderen.
fremar