Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

is joggen/rennen met overgewicht schadelijk?

Ik wil graag gaan joggen/ rennen met Evy. Ik heb iets overgewicht (6 kg te veel). Mijn vriendin vertelde mij dat rennen met wat overgewicht zeer slecht is omdat ik zo mijn knieen kapot maak... Os dit waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je kunt kiezen wáár je gaat lopen, kies dan voor een onverharde ondergrond. Joggen/rennen over een bospad of een gemaaid graspad is beter voor je gewrichten dan een asfalt-ondergrond. En wissel het af met zwemmen, als je dat tenminste leuk vindt. Zwemmen is voor je gewrichten de allerbeste sport die je kunt doen, en door de weerstand van het water train je je spieren ook heel goed. Als je daarbij dan de bekende dikmakers (tussendoortjes, dat ene biertje méér per dag) laat staan, ben je zó van die 6 kilo af. Je weet waarschijnlijk, dat spieren meer wegen dan vet, dus als je begint te sporten, valt het afvallen vaak een beetje tegen, omdat je spieren zich ontwikkelen, maar aan je lijf zal je de verandering eerder zien dan op de weegschaal. Zet 'm op!!

Nee, bij 6kg gaan je knieen echt nog niet kapot hoor

Niet als je ervoor zorgt dat je goede schoenen draagt. Die de klappen in je rug opvangen. en je knieen als die zwak zijn. Maar je kan gerust met 6 kg overwicht joggen. Begin rustig en bouw het langzaam op...

Nee hoor, kan geen kwaad. 6 Kg maar, ik heb zelf iets van 15 tot 18 Kg extra aan gewicht ( soms nog wel meer ook ). En sport volop. Hardlopen, wandelen, fietsen, zwemmen en vissen...... Gewoon rustig aan opbouwen.

Ja, maar 6 kilo is niet zoveel (10%). Je moet erg goed op je pezen passen, omdat de pezen tijdens het lopen voor de voortstuwing zorgen. Ga dus gewoon korte stukjes lopen in een hoog tempo (14 km/h) 10 minuten is voorlopig genoeg en ga voor je training op duurvermogen fietsen of zwemmen. Ga niet met iemand joggen die al getraind is maar ren gewoon 5 minuten heen en 5 minuten terug. Om de week kun je er 2 minuten bijdoen.

Ja, hardlopen is per definitie slecht voor het menselijk lichaam. Ons lichaam is niet gebouwd om lange afstanden te hardlopen, ons zwaartepunt ligt te hoog. De gewrichten worden ondanks goede en dure schoenen nogsteeds belast. En hoe hoger het gewicht, hoe groter de belasting.

Fietsen en zwemmen is veiliger als je ha overgewicht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100