is joggen/rennen met overgewicht schadelijk?

Ik wil graag gaan joggen/ rennen met Evy. Ik heb iets overgewicht (6 kg te veel). Mijn vriendin vertelde mij dat rennen met wat overgewicht zeer slecht is omdat ik zo mijn knieen kapot maak... Os dit waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Gewoon rustig beginnen, goed bezig!
Koop eerst goede renschoenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook zonder overgewicht kan het slecht zijn voor je knieën dus inderdaad laat je goed informeren qua schoenen.
Amadea
11 jaar geleden
Zes kilo is niet echt overgewicht te noemen. Alleen mensen die het dubbele (of nog meer) gewicht moeten meezeulen van wat voor hen normaal zou zijn krijgen daardoor last van hun knieën.

Het beste antwoord

Als je kunt kiezen wáár je gaat lopen, kies dan voor een onverharde ondergrond. Joggen/rennen over een bospad of een gemaaid graspad is beter voor je gewrichten dan een asfalt-ondergrond.
En wissel het af met zwemmen, als je dat tenminste leuk vindt.
Zwemmen is voor je gewrichten de allerbeste sport die je kunt doen, en door de weerstand van het water train je je spieren ook heel goed.
Als je daarbij dan de bekende dikmakers (tussendoortjes, dat ene biertje méér per dag) laat staan, ben je zó van die 6 kilo af. Je weet waarschijnlijk, dat spieren meer wegen dan vet, dus als je begint te sporten, valt het afvallen vaak een beetje tegen, omdat je spieren zich ontwikkelen, maar aan je lijf zal je de verandering eerder zien dan op de weegschaal.
Zet 'm op!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, bij 6kg gaan je knieen echt nog niet kapot hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet als je ervoor zorgt dat je goede schoenen draagt. Die de klappen in je rug opvangen. en je knieen als die zwak zijn. Maar je kan gerust met 6 kg overwicht joggen. Begin rustig en bouw het langzaam op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, kan geen kwaad.
6 Kg maar, ik heb zelf iets van 15 tot 18 Kg extra aan gewicht ( soms nog wel meer ook ).
En sport volop.
Hardlopen, wandelen, fietsen, zwemmen en vissen......
Gewoon rustig aan opbouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar 6 kilo is niet zoveel (10%). Je moet erg goed op je pezen passen, omdat de pezen tijdens het lopen voor de voortstuwing zorgen. Ga dus gewoon korte stukjes lopen in een hoog tempo (14 km/h) 10 minuten is voorlopig genoeg en ga voor je training op duurvermogen fietsen of zwemmen. Ga niet met iemand joggen die al getraind is maar ren gewoon 5 minuten heen en 5 minuten terug. Om de week kun je er 2 minuten bijdoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, hardlopen is per definitie slecht voor het menselijk lichaam. Ons lichaam is niet gebouwd om lange afstanden te hardlopen, ons zwaartepunt ligt te hoog. De gewrichten worden ondanks goede en dure schoenen nogsteeds belast.
En hoe hoger het gewicht, hoe groter de belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord zocht ik. Wordt veel genegeerd, maar is waar! De meeste sporten zijn erg slecht voor ons lichaam. Vooral sporten waarbij hard wordt gerend en snel van richting wordt veranderd zoals voetbal, tennis en basketbal zijn bijzonder slecht voor je skelet en gewrichten. Niet doen dus!
Fietsen en zwemmen is veiliger als je ha overgewicht.