Ja. Zolang je been in gips verpakt zit moet medicatie tegen trombose toegediend worden. De loopbeweging is niet voldoende om het bloed in je been goed te laten circuleren. Pas als je het weer geheel kunt bewegen ben je er van af!
Amadea
11 jaar geleden
Dat hangt af van het beleid van het ziekenhuis en van de chirurg. Er is te weinig goed vergelijkend onderzoek gedaan om echt iets te kunnen zeggen over wanneer profylaxe (dus preventie van, meestal dmv injecties) echt noodzakelijk is en wanneer niet. Er is een CBO-richtlijn (bron 1) die er het volgende over zegt:

"Voor patiënten die geïmmobiliseerd worden in gips, zijn enkele vergelijkende onderzoeken beschikbaar. In diverse ziekenhuisrichtlijnen wordt onderscheid gemaakt tussen patiënten van wie de knie óf enkel wordt geïmmobiliseerd en patiënten bij wie de knie én enkel worden geïmmobiliseerd (één versus twee ‘grotere’ gewrichten). Bij patiënten bij wie slechts knie óf enkel geïmmobiliseerd is, zou er geen indicatie zijn voor actieve profylaxe, terwijl dat bij patiënten bij wie beide gewrichten zijn geïmmobiliseerd wel het geval zou zijn. Dit onderscheid is echter niet terug te vinden in deze literatuur. Uit de beschikbare vergelijkende onderzoeken kan worden geconcludeerd dat profylaxe met LMWH bij alle patiënten die worden geïmmobiliseerd in gips, de frequentie van asymptomatische DVT in meerdere of mindere mate reduceert, waarbij in één onderzoek LMWH onvoldoende effectief is gebleken. Het gebruik van tromboseprofylaxe, gewoonlijk met LMWH, is daarom onderdeel van de standaardzorg in een aantal Europese landen. Het is echter niet duidelijk of deze profylaxe ook het voorkomen van de klinisch relevante veneuze trombo-embolieën reduceert en kosteneffectief is. Toekomstige onderzoeken zouden daar meer helderheid over kunnen geven. Derhalve heeft de clinicus de keuze om géén profylaxe te geven, alleen in het ziekenhuis, of deze te continueren tot de extremiteit volledig belast gemobiliseerd en uit het gips is. Hoewel er duidelijk behoefte aan is, zijn er dus ook geen evidence-based aanbevelingen te doen om de clinicus te helpen bij de keuze welke patiënten voordeel zouden kunnen hebben van eventuele profylaxe, het type profylaxe, de dosis of de duur van de profylaxe."

Er zullen dus artsen zijn die het standaard voorschrijven bij patiënten met loopgips, er zullen er zijn die het bijna nooit doen en er zullen er zijn die het alleen doen wanneer de patiënt in een risicogroep valt (eerdere DVT, familiegeschiedenis, gebruik van hormonale anticonceptie, COPD, roken, overgewicht, etc.) Een enquete uit 2002 onder Nederlandse orthopedisch chirurgen geeft ook een wisselend beeld (bron 2).

Je zult dit dus echt aan je behandelend arts moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leeftijd maakt ook nog uit en daarbij: het is helemaal niet de bedoeling dat je met loopgips nu meteen ontzettend veel gaat lopen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neuh, zeker niet. Ik heb zo iemand gekend, die ging rustig de hond uitlaten zodra hij loopgips had. En maar verbaasd dat hij nog zo'n last van z'n voet bleef houden.. Leeftijd is inderdaad één van de risicofactoren die bekeken zullen worden, had ik er bij kunnen zetten ja. Maar echt consensus is er dus niet op dit punt. Het hangt echt af van het ziekenhuis en het beleid, ik heb zelf wel meegemaakt dat ik fraxiparine kreeg voor een operatie die amper 20 minuten duurde en waarbij ik direct erna weer naar huis kon zonder dat het invloed had op m'n mobiliteit, terwijl bij opnames vanwege infectieziekten waarbij ik compleet gevloerd was en meer dan twee weken m'n bed niet uit kon er niet eens over gesproken werd. Niet heel logisch naar mijn idee. Ook wordt vaak profylaxe gegeven zolang je in het ziekenhuis bent, terwijl vaak in een herstelproces er echt geen duidelijke scheidslijn is in mobiliteit tussen de laatste dag in het ziekenhuis en de eerste dag thuis, dus dat is redelijk arbitrair. Als ik die richtlijn lees, is het enige waar echt evidence-based consensus over bestaat de trombose profylaxe bij heupfracturen en knie- en heupvervangingen.