Hoe werken de doseringsvoorschriften op een bijsluiter van een medicijn?

Op een bijlsluiter van een medicijn staat vaak de standaardosering aangegeven. Hier staat dan bijv.:

Standaarddosering kind: 20mg/5mg tot 60mg/20mg per kilogram lichaamsgewicht.

Mijn vraag is, waarom staan hier aan beide zijdes van "tot" twee waardes i.p.v. één? Waarom staat er niet gewoon 20mg tot 50mg per kilogram lichaamsgewicht? Ik vind dit vrij verwarrend en begrijp dus niet wat voor dosering ik mijn kind moet geven.

In dit geval gaat het overigens om het medicijn "Amoxicilline/Clavulaanzuur Supsensie", maar ik kom deze methodiek vaker op bijsluiters tegen.

Hartelijk dank!
Mvg,
Roel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is de bedoeling bij dit geneesmiddel dat de arts voorschrijft welke dosering voor jouw kind geschikt is, de 2 hoeveelheden geven de minimum en maximum dosering per dag aan, per kilogram dat je kind weegt. Bij twijfel altijd de arts of apotheker bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is geen middel wat je zomaar zelf kunt gaan geven. het is een antibiotica die echt door een arts voorgeschreven moet worden. dan weet je precies hoeveel en hoeveel dagen. bij verkeerd gebruik al je kind hier immuun voor worden en dan heb je pas echt een probleem; want als ze weer een keer antibiotica nodig heeft zal ze er niet op reageren en een veel zwaarder middel nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden dat er aan beide zijden van het "tot" twee waardes staan, is omdat het hier gaat om medicatie die bestaat uit twee middelen. Namelijk amoxicilline en clavulaanzuur. Op de tabletten waar bijvoorbeeld op staat: amoxicilline/clavulaanzuur 250/62,5 betekent dit dat er 250 mg amoxicilline in zit en 62,5 mg clavulaanzuur. Een kind mag dus minimaal 20 mg amoxicilline tot maximaal 60 mg amoxicilline per kilogram krijgen, en minimaal 5 tot maximaal 20 mg clavulaanzuur per kilogram lichaamsgewicht.

Let wel: bij een dergelijk middel behoor je NIET terug te hoeven vallen op de 'standaarddosering' als patiënt en dus zelf moeten dokteren. De behandelend arts van je kindje moet op het recept duidelijk hebben vermeld wat de exacte dosering is. Als dit niet het geval is, bel dan je huisarts (en eventueel buiten kantoortijden de huisartsenpost) of de (dienst)apotheek om dit te overleggen. Het gaat hier om een breed-spectrum antibioticum en daar moet niet mee gerommeld worden. Het hangt helemaal af van de aandoening en de verdere medische toestand van je kind wat in dit geval de juiste dosering is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best Lies12, Bedankt voor je reactie (allemaal trouwens), ik begrijp het nu wat beter, maar heb nog steeds een vraag hierover, ik ga morgen naar de huisarts om uitsluitsel hierover te krijgen maar ik ben gewoon verbaasd dat ik de bijsluiter niet "ontcijferd" krijg ;) De dosering dient namelijk gegeven te worden van 20/5mg tot 60/15mg per dag per kilogram lichaamsgewicht verdeeld over 3 doseringen per dag (zo staat het tenminste in de bijsluiter). Mijn dochter weegt 31 kilo. Uitgaande van de eerste waarde (de minimale/maximale waarde van de stof Amoxicilline), betekent dat dus dat mijn dochter 20 * 31 = 620mg tot 60 *31 = 1860mg Amoxicilline per dag mag krijgen, verdeeld over 3 doseringen. Klopt dat denk je???? Geen nood, ik wacht even tot ik (opnieuw) bij de huisarts ben geweest met het beginnen van de kuur, maar ik ben er gewoon nieuwschierig naar of de bijsluiter nou zo complex is of dat ik 'm gewoon niet snap.... :P Bedankt!
Roel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die marges kloppen wel. Maar afhankelijk van het soort infectie zal de dosering lager of hoger zijn (binnen die marges) en zal in twee of drie dagdoseringen gegeven moeten worden. Ook de vraag hoe lang je moet doorbehandelen verschilt per situatie. Maar als je dit middel hebt meegekregen naar aanleiding van een recept van je huisarts (of welke arts dan ook) vind ik het echt heel raar dat de dosering er niet op zou staan. Wat staat er dan wél op het etiket dat op het doosje zit, staat daar helemaal niets op over de dosering?