hoe schadelijk voor je gezondheid is het als je wctabs gebruikt ipv vaatwastabletten?

mijn moeder lijdt aan Korsakov en nu blijkt dat ze al maanden wc-tabs gebruikt heeft ipv vaatwastabletten. Ik vraag me af hoe schadelijk dit is voor haar gezondheid en met name haar maag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
ronron1212
11 jaar geleden
Ga naar de huisarts en bespreek het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vaatwasmachine spoelt goed na, dus erg veel zal er niet overgebleven zijn van de tabletten.

Het beste antwoord

Laten we het zo zeggen: het is beslist niet de bedoeling dat je de vaat wast met WC-tabs, maar ik denk dat het reuze mee zal vallen.

De vaatwastabletten zijn ook niet geschikt om op te eten, en je kan ook daar flink ziek van worden, maar ze zijn zo ontworpen dat ze volledig oplossen tijdens de wascyclus, dus alle resten verdwijnen in het riool.
Een WC-tab heeft een samenstelling die heel erg lijkt op die van een vaatwastablet, met een oppervlakteactieve stof als basis (lees: zeep) maar dan met 3 belangrijke extra's: chloorverbindingen, geurstoffen en bruismiddel.
De chloorverbindingen werken als desinfectant, en zijn schadelijk, maar ook zeer goed oplosbaar in water. Deze zijn zeker weggespoeld met het waswater.
De geurstoffen in de WC-tabs kunnen ook schadelijk zijn, omdat ze niet bedoeld zijn om op te eten, maar de hoeveelheid is beperkt, en als er veel achtergebleven was in jullie vaat, dan had je dat vanzelf gemerkt.
De WC-tabs zijn bruisend, en dat is juist een goed teken, want ze lossen extra snel op, waardoor het zeker is dat het apparaat de restjes weg zal spoelen. Overigens, de chemische stoffen die zorgen voor het bruisend effect zijn dezelfde die je vindt in een bruisende medicijn.

Dus... maak je geen al te grote zorgen, volgens mij is er niets aan de hand.

Veel sterkte met je moeder, en let op dat de volgende keer de WC-tabs niet in de soeppan belanden in plaats van een blokje bouillon...... geintje, uiteraard!! (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stel dat residu van was middel achter zou blijven op de vaat, dan is vaatwas middel veel slechter. Dit is onv. Claustic soda. Dat lost alles op. Wc tabs bevatten cloor en dat zit soms zelfs in drinkwater. Maar er blijven geen resten over op de vaat.maak je geen zorgen.