Kan een gedachte nooit uit je hoofd gaan of kun je dat zelf bepalen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Kun je denken, ik heb besloten dat deze gedachte nooit meer uit mijn hoofd/gedachten gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan niet zomaar even besluiten een bepaalde gedachte erin of eruit te houden, maar je kan het wel behoorlijk beïnvloeden.

Als je met gedachte bedoelt het denken aan een bepaald onderwerp:
Door telkens te blijven focussen dat onderwerp, blíjf je er maar aan denken. Door jezelf af te leiden, kan je zorgen dat de kans kleiner is dat je aan dat onderwerp blijft denken of zorgen dat je minder tijd bezig bent met aan dat onderwerp te denken; maar het betekent niet dat je het helemaal weg kan houden. Als het een belangrijk iets is voor je op dit moment, zullen je gedachten er waarschijnlijk wel telkens weer naartoe terugkeren; en als je het met kracht probeert weg te duwen, is het vaak zo dat het zich júist weer aan je blijft opdringen.
De gedachtes juist toelaten, de emoties die er aan gekoppeld zitten helemaal goed verwerken (inclusief huilen, schreeuwen, tegen een kussen slaan, etc. als dat van toepassing is), kan zorgen dat de gedachte daarna als sneeuw voor de zon smelt. In zekere zin kan je hiermee dus ook gedachten wegkrijgen, al zal het misschien niet met elke gedachte lukken, kan het een zwaar proces zijn en veel tijd kosten. Maar een deel van de gedachten kan je wel degelijk wegkrijgen op deze manier (als je bereid bent je emoties even echt te voelen, wat vaak juist het probleem is, als we een gedachte weg willen is het meestal juist omdat we het níet willen voelen).

Veel mensen denken dat het niet kan, maar tijdelijk stoppen met aan iets denken, is wel degelijk mogelijk, in bepaalde mate althans. Onze gedachten zijn vaak een soort gepraat in ons hoofd, en net als bij hardop praten kan je gewoon halverwege je zin stoppen, de zin gewoon niet afmaken, en je dan focussen op iets anders, bijvoorbeeld je ademhaling of het gevoel van je voeten op vloer of billen op de stoel. Met oefening kan je zelfs zorgen dat je een hele tijd vrijwel niks denkt, dat je het innerlijk gepraat al na één woord telkens stop zet, en na veel oefening komen er ook gewoon veel minder gedachten op. Maar dat is niet iets dat je in een weekje leert.

Als je met gedachte niet bedoelt dat je telkens weer afdwaalt naar dat onderwerp, maar een bepaalde overtuiging, een bepaalde mening bedoelt, ligt het weer anders.
Met cognitieve therapie kan je leren zo'n overtuiging los te laten, zodat je op een gegeven moment die overtuiging echt niet meer gelooft. Het zal misschien niet lukken met elke overtuiging, maar met veel wel. - ruimte is op, zie verder bij reacties -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige overtuigingen kan je in een kwartiertje al ontkrachten, maar bij diepgewortelde overtuigingen kan het een langdurig en pijnlijk proces zijn, onder begeleiding van een psycholoog. Een gedachte erin houden, is iets makkelijker dan een gedachte weghouden, je kan jezelf namelijk wel vrij makkelijk dwingen om aan een bepaald iets te denken. Wel kan het natuurlijk dat je met allerlei andere dingen bezig gaat en daardoor deze gedachte gewoon helemaal vergeet, een mooi inzicht onthouden is vaak lastig, het leven komt er vaak tussendoor en hoppa, je bent alweer vergeten wat je had ontdekt. Bepaalde voorwerpen of teksten in je huis neerzetten die je kunnen helpen daaraan te denken, kan goed helpen (al worden die vaak op een gegeven moment ook zo gewoon dat je ze vergeet). Maar het kan natuurlijk ook dat je na een tijdje het niet meer interesseert, geen zin meer hebt om eraan te denken, of het er gewoon niet meer mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En natuurlijk speelt je geheugen soms een rol, als je oud wordt of gewoon een slecht geheugen hebt, zal je allerlei dingen gewoon vergeten, of je nou wilt of niet (en ook met een goed geheugen zullen allerlei minder belangrijke dingen op een gegeven moment gewoon echt vergeten zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, en als het gaat om het willen onthouden van een fijne herinnering, als je er vaak aan denkt verdwijnt soms op een gegeven moment de herinnering aan de emotie die je toendertijd voelde, je herinnert je dan de gebeurtenis nog wel, wéét welk gevoel je toen had, maar voelt dat gevoel niet meer bij het terugdenken. Al kan het nog wel eens spontaan of bij het terugdenken weer even terugkomen, je kan niet zorgen dat je elke keer weer dat gevoel voelt als je eraan denkt, het 'verslijt' gewoon.

Andere antwoorden (3)

dat kun je wel besluiten, maar netzoals het je niet gaat lukken om ergens niet meer aan te denken, gaat het ook niet lukken om ergens wel constant aan te denken.
Er zijn altijd weer dingen die die gedachtes verdringen.
Voorbeeld: Een geliefd persoon sterft, en jij denkt :"daar kom ik nooit overheen, ik zal altijd aan hem, haar blijven denken". In het begin zul je dat ook doen, maar dan ineens merk je dat je al een tijd bezig bent geweest (paar uur misschien) zonder aan die persoon te denken. En die periodes worden langer. Dit betekent niet dat je die persoon gaat vergeten, als je iets ziet of hoort, da ineens denk je er weer aan.
En soms komen er ineens gedachten/herinneringen aan je op van de kleuterschool, daarvan heb je nooit bewust gedacht: Die moet ik nog weten als ik 20 of 40 of 80 jaar ben. En je klasgenootje van toen herinnert zich dingen van die tijd waar jij niets meer van weet
Dus echt zelf bepalen kun je het niet,
anneliez
11 jaar geleden
Die blijven er bij eigen ervaring wel inzitten. Als je er gewoon niet meer denkt, zul je het waarschijnlijk wel vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je kunt niet zelf bepalen waar je aan denkt.
"Gedachten zijn als een hond die zich neerlegt waar hij wil"